هر آنچه که باید درباره تجدید ارزیابی دارایی ها بدانید

اگر بخواهیم ارزش دارایی های شرکت، کارخانه، تولیدی و یا هر واحد دیگر را به روز کنیم به زبان ساده آن را تجدید ارزیابی می نامیم. درواقع افزایش مبلغ دفتری یک دارایی درنتیجه تجدید ارزیابی آن مستقیماً تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه به‌عنوان بخشی از حقوق صاحبان نمایش داده می‌شود.
منظور از دارایی، دارایی‌هایی است که مطابق استاندارد حسابداری قابل‌تجدید ارزیابی است و شامل مواردی از قبیل دارایی‌های ثابت مشهود، سرمایه‌گذاری بلندمدت و دارایی زیستی مولد است.
لغت ارزیابی در واژگان لغت به معنی تعیین ارزش چیزی است. ارزیابی در حسابداری معنا و مفهوم ویژه ایی دارد. امروزه در بازار سرمایه هر روز ارزش دارایی ها تغییر می کند و باید میزان استهلاک و سود دارایی ها و ارزش کنونی مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از پاسخ به این سؤال که تجدید ارزیابی چیست، باید شرایط و عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد و با توجه به آن ها اقدام کرد.
تجدید ارزیابی روشی است که برای ارزش ثبت شده دارایی انجام می شود تا دقیقا ارزش آن در بازار فعلی را منعکس کند به این منظور باید نسبت به این که تجدید ارزیابی چیست و چه منفعتی دارد، آگاهی کسب کرد. با استفاده از نرم افزار صورتحساب، پیگیری ارزش دارایی های شما راحت تر از همیشه است به هر حال باید درباره مدیریت دارایی شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علت اهمیت تجدید ارزیابی در حسابداری

ارزش گذاری مجدد تغییر در قیمت یک کالا یا کالای خاص به ویژه ارز است که در این حالت مشخصاً افزایش رسمی ارزش ارز نسبت به ارز خارجی در یک سیستم ثابت نرخ ارز است. در مقابل این موضوع کاهش رسمی ارزش ارز است. تحت نرخ ارز شناور، افزایش ارزش ارز یک افزایش ارزش ارز است. تغییر ارزش چهره یک ارز بدون تغییر در قدرت خرید آن، تجدید تغییر است، نه تجدید ارزیابی این امر معمولاً با صدور ارز جدید با ارزش متفاوت، معمولاً پایین تر انجام می شود.

شایان به ذکر می باشد که ارزش دفتری دارایی های ثابت مشهود برابر بهای تمام شده تاریخی دارایی های مذکور پس از کسر استهلاک انباشته آن ها می باشد. ارزش دفتری دارایی های ثابت مشهود نشان دهنده ارزش واقعی آن ها نیست .در شرایط تورمی ارزش واقعی ( منصفانه ) دارایی های ثابت مشهود بالاتر از ارزش دفتری منعکس در دفاتر است.

استفاده کنندگان از صورت های مالی که بیشتر سهامداران شرکت ها هستند باید از تجدید ارزیابی اطلاع داشته باشند تا بتوانند در تصمیم گیری های خود مد نظر قرار دهند. در مواقعی که سهام داران شرکت قصد واگذاری سهام خود را داشته باشند، هیچگاه ارزش دفتری سهام خود را ملاک انجام معامله قرار نمی دهند. در این گونه مواقع ارزش روز دارایی ها وبدهی های شرکت مبنای تعیین بهای سهام قرار می گیرد.

تجدید ارزیابی دارایی مشاوره مدیریت کسب و کار رستایار

در یک نگاه

ضرورت انجام تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها

با توجه به مطالبی که گفته شد با معنا و مفهوم تجدید ارزیابی دارایی شرکت های آشنا شدید در این بخش از مقاله می خواهیم ضرورت انجام تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها را مورد بررسی قرار دهیم. از آنجایی که شرایط اقتصادی ایران دچار بحران و تورم شده قطعا اموال شرکت ها پس از سال ها فعالیت به اندازه روزی که شرکت تاسیس شده نیست و اگر شرکت بخواهد همان دارایی را جایگزین یا خریداری نماید باید حداقل چندین برابر استهلاکی که طی ده سال گذشته گرفته‌شده هزینه کند. از این رو شرکت های جهت ادامه فعالیت خود باید ارزش و میزان دارایی های خود را به میزان رشد تورم همسان سازند و به این منظور اقدام به سرمایه گذاری نمایند. در جامعه هایی که نظیر ایران که دچار تورم می شوند برای اینکه چرخه تولید نابود نشود باید حداقل هر 5 سال یکبار دارایی شرکت ها در طبقات مختلف تجدید شوند. اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی با رعایت قوانین و مقررات انجام شود، معاف از مالیات می باشد. تعدادی از تحلیل گران و کارشناسان بر این باورند که این قانون باید به درستی و به صورت کامل اجرا شود و هیچ نوع شکی وجود نداشته باشد تا بنگاه ها به صورت کاملا شفاف و صریح صورت های مالی خود را ارائه دهند. تعدادی از کارشناسان نیز بر این باورند که برخی از شرکت ها از این قانون سو استفاده می کنند و نگرانی خود را از افزایش بدون دلیل ارزش سهام این شرکت ها اعلام کردند.

امتیاز شما به این مقاله؟
5/10

انطباق تجدید ارزیابی دارایی‌ها با استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی

استاندارد حسابداری شماره ۱۱ (دارایی‌های ثابت مشهود) بند ۳۳ عنوان می‌دارد دوره تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود وابسته به تغییرات ارزش منصفانه دارایی‌هاست (۳ الی ۵ سال) و دوره تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها یک‌ساله است.

بند ۴۲ همین استاندارد بیان می‌دارد که مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌عنوان درآمد تحقق‌نیافته شناسایی می‌شود و افزایش سرمایه از آن محل مجاز نیست مگر در مواردی که به‌موجب قانون تجویزشده باشد. این همان بخشی است که دولت در بودجه خود پذیرفته و درآمد حاصل از افزایش ارزش دارایی‌ها را معاف مالیات کرده است، به شرطی که هزینه استهلاک مازاد تجدید ارزیابی دارایی هزینه قابل‌قبول مالیاتی نیست.

در بند ۷۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۰، بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱، بند ۴۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ و ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی (مجوز ۵ ساله از ۲۵/۰۶/۱۳۹۱ تا ۲۴/۰۶/۱۳۹۶) به شرکت‌ها اختیار داده‌شده که دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند به این شرط که مازاد حتماً به سرمایه منتقل شود.

از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۴ بنگاه‌های عظیمی ازجمله بانک‌ها با ارزیابی املاک و سرقفلی، سرمایه خود را از مبلغ ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد ریال به چند هزار میلیارد ریال افزایش دادند (شرکت‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۴ مازاد را شناسایی کنند، فرصت دارند طبق مصوبه هیئت‌وزیران تا پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ثبت سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمایند).

ازآن‌پس، تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحی ۳۱/۰۴/۱۳۹۴) با این مضمون که “شرکت‌ها می‌توانند طبق استانداردهای حسابداری، دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند و از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند” تصویب شد که درواقع یعنی حق انتقال به سرمایه را ندارند.

بنابراین تا پایان سال ۱۳۹۴، باید مازاد تجدید ارزیابی به سرمایه منتقل شود تا شرکت مشمول معافیت مالیاتی شود. ولی از ۰۱/۰۱/۱۳۹۵ به بعد شرکت نباید مازاد تجدید ارزیابی را به سرمایه منتقل کند تا از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود. از طرفی در اصلاحیه ۳۱/۰۴/۱۳۹۴، ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی که تا ۲۴/۰۶/۱۳۹۶ اعتبار داشت، بر اساس ماده ۲۸۲ لغو شد.

درنتیجه شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۵ تجدید ارزیابی انجام می‌دهند باید:

مازاد را هرساله در حقوق صاحبان سهام نمایش دهند. (درآمد تحقق‌نیافته را هرساله مستهلک کنند)
صورت سود و زیان جامع را ارائه کنند.
معادل تفاوت استهلاک دو روش، عامل کاهش مازاد بوده و معادل همین رقم هرساله به گردش سود انباشته اضافه ‌شود (به عبارتی می‌تواند بین صاحبان سهام تقسیم شود که مشمول مالیات نیست)
در صورت فروش یا برکناری دارایی، مازاد مربوطه مستقیماً به سود انباشته منتقل ‌شود.
تجدید ارزیابی موضوع این آیین‌نامه حسب مورد توسط کارشناسی رسمی دادگستری، با معرفی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، یا کارشناسی قوه قضاییه معرفی‌شده توسط امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه صورت می‌گیرد.

تضاد افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی با استانداردهای بین‌المللی IFRS
برخی شرکت‌ها با استناد به ماده ۱۷ قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی و همچنین جهت خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و یا بنا بر دلایلی چون اصلاح ساختار مالی و کاهش نسبت اهرمی، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتقال مازاد تجدید ارزیابی به‌حساب سرمایه اقدام می کنند.

اگرچه این امر موجب شفاف ترشدن صورت‌های مالی آن شرکت‌ها می‌شود اما به دلیل افزایش هزینه استهلاک و همین‌طور کاهش سود هر سهم و درنتیجه کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها، در مقایسه با شرکت‌های مشابه که دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی نکرده بودند، فراگیر نشده است.

انتقال مازاد تجدید ارزیابی به‌حساب سرمایه، طبق استانداردهای حسابداری (درصورتی‌که طبق قانون مجاز باشد) امکان‌پذیر است و حال اینکه انتقال این مازاد به‌حساب سرمایه برخلاف استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS است. طبق استانداردهای بین‌المللی مزبور، شرکت‌هایی که برای اولین بار صورت‌های مالی خود را طبق این استاندارد ارائه می‌کنند، باید این استانداردها را در ارائه اقلام مقایسه‌ای سه سال قبل خود نیز رعایت کنند.

شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس که مازاد تجدید ارزیابی و دارایی‌ها را به‌حساب سرمایه منتقل کرده‌اند و قرار است صورت‌های مالی خود را بر اساس IFRS تهیه کنند، عملاً نمی‌توانند اقلام مقایسه‌ای را اصلاح و سرمایه را کاهش دهند. تنها راه‌حل شاید اخذ مجوز خاص از بنیاد IFRS باشد.

تجدید ارزیابی دارایی مشاوره مدیریت کسب و کار رستایار

سیستم نرخ ارز ثابت در تجدید ارزیابی:

هنگام خرید یک دارایی ثابت، قیمت و هزینه ثبت می شود. این احتمال وجود دارد که ارزش بازار دارایی با گذشت زمان تغییر کند، بنابراین مشاغل می توانند انتخاب کنند که آیا ارزش دارایی را با هزینه های تاریخی ادامه دهند یا این که از مدل تغییر ارزش استفاده کنند.

از این رو سوابق مالی به روز می شوند تا منعکس کننده ارزش بازار به روز باشند بعد از پاسخ به این سؤال که تجدید ارزیابی چیست، باید بدانیم که چرا باید این کار انجام شود. مدل تجدید ارزیابی اجازه می دهد تا تعدیل های رو به پایین منعکس کننده هر دو افزایش ( تقدیر ) و کاهش ( استهلاک ) در ارزش یک دارایی باشد در حالی که مدل هزینه فقط اجازه می دهد تا تعدیل های رو به پایین را به عنوان ضرر در نظر بگیریم.

تجدید ارزیابی دارایی مشاوره مدیریت کسب و کار رستایار

اقدامات لازم در اجرای مدل تجدید ارزیابی چیست؟

مدل تجدید ارزیابی در شرایط زیر باید حتماً انجام شود:
آماده فروش دارایی به یک شرکت دیگر شوید.
قبل از ادغام یا همکاری با یک شرکت دیگر با قیمت منصفانه مذاکره کنید.
به روز بودن ارزش بازار دارایی هایی که از زمان خرید آن ها ارزش شان افزایش یافته است را نشان دهید.
اطمینان حاصل کنید که بودجه کافی برای جایگزینی دارایی های ثابت در پایان عمر مفید آن ها وجود دارد.
با دانستن اینکه تجدید ارزیابی چیست و چه کمکی به کسب و کار یا افزایش دارای ها می کند، می توان روند کاری مناسبی را گذراند.

مدل های مختلف تجدید ارزیابی چیست؟

تجدید ارزیابی به دو صورت زیر انجام می شود:

تجدید ارزیابی مثبت

تجدید ارزیابی منفی

لازم به ذکر می باشد که تجدید ارزیابی مثبت یعنی وقتی که ارزش دارایی تنظیم می شود تا منعکس کننده افزایش ارزش باشد و نباید به صورت درآمد ثبت شود. در عوض، این سود باید به یک حساب ارزش گذاری عودت داده شود. این حساب شامل همه تجدید ارزیابی های مثبت دارایی های یک شرکت تا زمانی که این دارایی ها فروخته شوند، خواهد شد.

شناخت و فهم اینکه تجدید ارزیابی چیست، ضرورت تعریف در موارد تجدید ارزیابی منفی به عنوان مثال وقتی که ارزش دارایی به دلیل اختلال کاهش می یابد، ضرر باید به صورت برابر با هر مازاد تجدید ارزیابی حذف شود. اگر ضرر بیش از مازاد باشد یا اگر مازاد وجود نداشته باشد، تفاوت باید به عنوان ضرر گزارش شود.

تجدید ارزیابی دارایی مشاوره مدیریت کسب و کار رستایار

ارزش گذاری و استهلاک در تجدید ارزیابی چیست؟

پس از ارزیابی مجدد یک دارایی، استهلاک باید براساس ارزش جدید دارایی بررسی شود این امر فقط در مورد پیشروی صادق است. شما نباید به هیچ عنوان در میزان استهلاک گذشته قبلی ایجاد کنید. استهلاک معمولاً به صورت مستقیم صورت می گیرد.

اگر از این روش استفاده می کنید، باید ارزش جدید دارایی را به سال های باقی مانده در عمر مفید آن تقسیم کرده تا هزینه استهلاک جدید به دست آید. ارزش اراضی و ساختمان ها معمولاً مرتبط با ارزش بازار است که معمولاً توسط ارزیابان حرفه ای ارزیابی می شود به طور مثال ارزش منصفانه گیاه مطابق با ارزش بازار آن است. اگر شواهدی از ارزش های بازار به دلیل ماهیت تخصصی آن وجود نداشته باشد یا به ندرت فروخته شود باید گیاه را با هزینه جایگزین کاهش یافته ارزش گذاری کرد.

بعد از کسب اطلاعات در مورد این که تجدید ارزیابی چیست، باید نقش ارزش گذاری و استهلاک را هم مد نظر قرار بگیرد. فراوانی تجدید ارزیابی به میزان فعالیت بستگی دارد. برخی از موارد ممکن است ملک جهش قابل توجهی را در ارزش تجربه کنند بنابراین نیاز به ارزیابی مجدد سالانه است . برای آن دسته از دارایی هایی که دارای افزایش ارزش ناچیز هستند ممکن است یک ارزیابی مجدد هر سه یا پنج سال کافی باشد.

شرایط تجدید ارزیابی چیست؟

هنگامی که یک مورد از اموال مورد ارزیابی قرار گیرد، باید کل طبقه املاک تجدید ارزیابی شود.
یک طبقه از دارایی، گروه بندی دارایی هایی با ماهیت مشابه و مورد استفاده در یک نهاد است. مثل زمین، ساختمان ها،
ماشین آلات، کشتی ها، هواپیما، وسایل نقلیه موتوری، مبلمان، وسایل و تجهیزات اداری است.
طبقه ای از دارایی ها ممکن است به صورت چرخشی مورد ارزیابی قرار بگیرند به شرطی که ارزیابی مجدد در مدت زمان کوتاهی انجام شود و تجدید ارزیابی ها به روز نگه داشته شود.
هرگونه افزایش در ارزش گذاری باید مستقیماً در حقوق صاحبان سهام تشخیص داده شود مگر آنكه موجب كاهش ارزش تجدید ارزیابی همان دارایی شود.
بدهی مالیاتی معوق یا دارایی ناشی از ارزیابی مجدد دارایی غیر قابل استهلاک باید براساس پیامدهای مالیاتی حاصل از
بازیابی ارزش حسابداری آن دارایی از طریق فروش، انجام شود؛ یعنی صرف نظر از مبنای اندازه گیری مقدار حسابداری آن دارایی.
اگر قانون مالیات نرخ مالیات قابل اجرا بر مبلغ مشمول مالیات حاصل از فروش دارایی را که با نرخ مالیات قابل اجرا در میزان مالیات برآمده از استفاده از دارایی متفاوت است، تعیین می کند، نرخ قبلی در اندازه گیری بدهی مالیات معوق اعمال می شود. بعد از پاسخ به این سؤال که تجدید ارزیابی چیست، باید بدانیم که تجدید ارزیابی باید با نظم کافی انجام شود تا مقادیر حامل با ارزش منصفانه در تاریخ ترازنامه تفاوت نداشته باشند.

عوامل مؤثر در تجدید ارزیابی چیست؟

یافتن یک بازار فعال در دارایی های نامشهود چندان قابل پیش بینی نیست اما امکان پذیر است، مثل مجوز تاکسی، پروانه ماهیگیری، سهمیه تولید و غیره. با این حال، این امر نمی تواند برای برندها، سرمقاله های روزنامه، حقوق نشر موسیقی و فیلم، حق ثبت اختراع یا علائم تجاری صحت داشته باشد. بعد از بررسی اینکه تجدید ارزیابی چیست، به عواملی برخورد می کنیم که بر آن اثر مستقیم دارند.

این عوامل به شرح زیر است:
نوع سرمایه بسیار مهم است، زیرا برخی از سرمایه ها چندان سودآور نیستند.
تجدید ارزیابی و کلیه فعالیت ها باید به صورت تخصصی انجام شود.
زمان در تجدید ارزیابی امری بسیار حایز اهمیت است.
آگاهی پیدا کردن از روش های افزایش سرمایه
با توجه به کم ارزش بودن پول ایران، باید بیشتر دقت کرد.
ایجاد تغییرات ممکن است کمی چالش ایجاد کند.
آگاهی کامل نسبت به نوع دارایی و فعالیت های صورت گرفته است.

دارایی های نامشهود در تجدید ارزیابی چیست؟

اگر یک دارایی نامشهود تجدید ارزیابی شود، کلیه دارایی های دیگر در آن طبقه نیز تجدید ارزیابی می شوند مگر این که بازار فعال برای این دارایی ها وجود داشته باشد.
این برای جلوگیری از ارزیابی مجدد انتخابی و گزارش ترکیبی از هزینه ها و ارزش ها در تاریخ های مختلف است.
اگر بازار فعال وجود نداشته باشد، دارایی باید با هزینه کمتر از استهلاک انباشته و ضرر و زیان ناشی شود.
هر گونه کاهش در ارزیابی مجدد باید در نظر گرفته شود مگر اینکه مازاد تجدید ارزیابی قبلی در همان دارایی وجود داشته باشد که در این صورت ابتدا اقداماتی برای معکوس کردن مازاد انجام می شود.
مازاد تجدید ارزیابی تجمعی موجود در حقوق صاحبان سهام ممکن است مستقیماً به سود پسمانده در هنگام تحقق مازاد منتقل شود، یعنی بازنشستگی یا دفع دارایی.
یک نهاد باید ارزیابی کند که عمر مفید یک دارایی نامشهود نامحدود یا محدود است.
در دارایی نامشهود باید عمر مفید در نظر گرفته شود و استهلاک آن هم به همین صورت انجام می شود. در تعیین عمر مفید باید عوامل بسیاری در نظر گرفته شود.

مازاد تجدید ارزیابی یعنی چه ؟

همان گونه که بیان شد، تجدید ارزیابی به معنای به‌ روز کردن ارزش دارایی‌های شرکت‌ است. در واقع افزایش مبلغ دفتری یک دارایی در نتیجه تجدید ارزیابی آن مستقیماً تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه به‌ عنوان بخشی از حقوق صاحبان نمایش داده می‌ شود.

منظور از دارایی، دارایی‌هایی است که مطابق استاندارد حسابداری قابل‌تجدید ارزیابی است و شامل مواردی از قبیل زیر می باشد :
دارایی ‌های ثابت مشهود
سرمایه‌گذاری بلند مدت
دارایی زیستی مولد

نقش عمر مفید دارایی ها در تجدید ارزیابی چیست؟

ذخایر کشف نشده، ذخایر تجدید ارزیابی، کلیات، ابزارهای ترکیبی و بدهی تابع زمان است. ذخایر کشف نشده زمانی حاصل می شود که بانکی سودآوری داشته باشد اما در سودهای نگهدارنده عادی یا ذخیره های عمومی ظاهر نمی شود. ذخیره ارزی مجدد به طور کلی مربوط به تجدید ارزیابی دارایی های موجود در حساب های بانک است که در ارزش افزایش یافته است.

یک شرط کلی هنگامی ایجاد می شود که یک شرکت آگاه باشد که ضرر رخ داده است اما از ماهیت دقیق آن ضرر مطمین نیست. با آگاهی پیدا کردن از اینکه تجدید ارزیابی چیست، می توان اقدامات مناسبی را برای دارایی مورد نظر انجام داد. بدهی ترکیبی در واقع منابع مالی هستند که خصوصیات خاصی از حقوق صاحبان سهام و همچنین بدهی را در هم می آمیزند.

آن ها می توانند در صورتی که قادر به حمایت از ضرر و زیان به طور مداوم و بدون ایجاد نقدینگی باشند، در سرمایه تکمیلی گنجانده شوند. گاهی اوقات حتی اگر تأمین مالی دارای بدهی باشد مادامی که می تواند در آینده به سرمایه تبدیل شود.

نقش عمر مفید دارایی ها در تجدید ارزیابی چیست؟

ذخایر کشف نشده، ذخایر تجدید ارزیابی، کلیات، ابزارهای ترکیبی و بدهی تابع زمان است. ذخایر کشف نشده زمانی حاصل می شود که بانکی سودآوری داشته باشد اما در سودهای نگهدارنده عادی یا ذخیره های عمومی ظاهر نمی شود. ذخیره ارزی مجدد به طور کلی مربوط به تجدید ارزیابی دارایی های موجود در حساب های بانک است که در ارزش افزایش یافته است.

یک شرط کلی هنگامی ایجاد می شود که یک شرکت آگاه باشد که ضرر رخ داده است اما از ماهیت دقیق آن ضرر مطمین نیست. با آگاهی پیدا کردن از اینکه تجدید ارزیابی چیست، می توان اقدامات مناسبی را برای دارایی مورد نظر انجام داد. بدهی ترکیبی در واقع منابع مالی هستند که خصوصیات خاصی از حقوق صاحبان سهام و همچنین بدهی را در هم می آمیزند.

آن ها می توانند در صورتی که قادر به حمایت از ضرر و زیان به طور مداوم و بدون ایجاد نقدینگی باشند، در سرمایه تکمیلی گنجانده شوند. گاهی اوقات حتی اگر تأمین مالی دارای بدهی باشد مادامی که می تواند در آینده به سرمایه تبدیل شود.

قوانین موجود در تجدید ارزیابی چیست؟

در اکثر موارد در مورد تمام دارایی هایی که در اصطلاح بلند مدت هستند، باید استهلاک انجام شود.
هر دارایی ماهیت خاص خود را دارد بنابراین روش بررسی متفاوت خواهد بود.
استهلاک در واقع آن هزینه ای است که با توجه به درامد دارایی به دست آمده است.
بعضی از دارایی ها استهلاک پذیر نیستند مثل زمین.
برای افزایش سرمایه باید دارایی را بررسی کرد.
شرکت هایی در این بین دچار بسیار متضرر شده اند می بایست با همفکری مسیولان شرکت تصمیم جدی برای ادامه کار شرکت بگیرند.
بعد از دریافت سود از دارایی ها باید به همان نسبت مالیات پرداخت شود.
بعد از پاسخ به این که تجدید ارزیابی چیست و چه اقداماتی را باید انجام داد، باید در مورد دارایی ها اطلاعات بیشتری کسب کرد. فعالیت شرکت ها باید براساس قواعد و اصولی صورت بگیرد که با تجدید ارزیابی هم خوانی دارد.

6 نکته مهم جهت افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها

1-بر طبق قوانین مالیات های مستقیم جمهوری اسلامی ایران جز در برخی از موارد، تمامی دارایی های بلندمدت شرکت بر طبق فرمول اعلامی در قانون بایستی مستهلک گردند و آگاه باشید که برای هر یک از دارایی های مورد نظر یک فرمول خاصی در نظر گرفته شده است. استهلاک دارایی ها در حکم هزینه ناشی از درآمد ایجاد شده توسط دارایی مذکور بود و از درآمد های آن سال شرکت کسر می شود.

2-بر اساس قانون تجارت شرکت‌هایی که دارای زیان انباشته بیش از نصف سرمایه در ترازنامه باشند مشمول قانون تجارت شده و بایستی ضمن برگزاری مجمع فوق‌العاده در خصوص انحلال شرکت تصمیم‌گیری نمایند. درصورتی‌که در مجمع مزبور تصمیم به ادامه فعالیت گرفته شد، بایستی اقدام به افزایش سرمایه نمایند تا از شمولیت این ماده خارج گردند. با توجه به وضعیت این‌گونه از شرکت‌ها مجبورند از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت کمک بگیرند.

3-در مواقعی که مصوبات حمایتی و بر طبق قانون مالیات های مستقیم وجود نداشته باشد، شرکت های میخواهند افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی انجام دهند باید 25 درصد از افزایش رخ داه در قیمت دارایی مذبور را به تحت عنوان مالیات به اداره مالیات بپردازند و از طرفی تا زماین که دارایی های مذبور در تملک شرکت باشد بایستی هر 5 سال تجدید ارزیابی را انجام دهند مگر آنکه دارایی تجدید ارزیابی شده به فروش برود.

4-با احتساب به مقاصد تعریف شده و کلا در راستای حمایت از شرکت ها، دولت در بودجه که مصوب شده است از شرکت های مشمول ماده 141 را ارائه می کند و اعلام کرده است که در طی سال مالی بعد شرکت هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت شده اند و اقدام به افزایش سرمایه از محل مازادی که از تجدید ارزیابی به دست آمده است، می کند معاف از محل خواهد بود و این یکی از نکات بسیار مهم و مثبت می باشد. چون در واقع طی یک فرایند این افزایش سرمایه پولی وارد شرکت نمی شود.

5-معمولا اکثر شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که از این طریق اقدام به افزایش سرمایه می کنند به لحاظ عملیاتی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. این نکته را در ارتباط با سهامداری باید به یاد داشت. البته تعدادی از شرکت‌ها نیز با انجام یک سری اقدامات اصلاحی زیان انباشته خود را کاهش یا حذف می‌نمایند.

6-فرمول قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها از رابطه زیر محاسبه می‌شود:فرمول قیمت سهام پس از افزایش سرمایه

,

Related Posts

14 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام –از اینکه در خدمت دیگران(امت شهید پرور و انقلابی )هستید– وانفا ق علم واندیشه می فرمایید–از خالق هردو جهان برایتان آرزوی سلامتی و کامیابی طلب می کنم

    پاسخ
  • سلام –امیدوارم وسعت دیدگاه وافکارتان همواره بلند و جاودانه باشد

    پاسخ
  • فخرالدین
    دی 12, 1400 3:55 ب.ظ

    سلام آموزش خوبی بود، ایکاش نتیجه فرمایشات و بقولی عصاره کلام در یکی دو پاراگراف در پایان آورده میشد. شاید کاربردی تر هم میشد، (بهرمندی سهامدار خرد از این فعل و انفعالات چه هست؟) بل تشکر و آرزوی م فقیه برای شما.

    پاسخ
  • سلام
    لطفا در مورد نحوه تجدید ارزیابی زمین و نحوه مستهلک کردن مازاد تجدید ارزیابی آن نطرتون رو بفرمایید
    چون طبق استاندارد به اندازه مابه التفاوت هزینه استهلاک با بهای تمام شده تاریخی و بهای تمام شده تجدید ارزیابی از مازاد مستهلک میشود ولی در مورد زمین محاسبه ی استهلاکی وجود ندارد

    پاسخ
  • از آموزش انجام شده متشکرم ولی چند سوالم را نتوانستم پیداکنم.
    1- ایا مجبور هستیم در تجدید ارزیابی کلیه اقلام یک بخش مثلا تاسیسات یا تجهیزات ارزیابی شود یا می تواند قسمتی ازآن تجدید ارزیابی شود در غیر ایتصورت دارایی تجدید ارزیابی را نمی پذیرد؟
    2-چنانچه مازاد تحدید ارزیابی در افزایش سرمایه منظور شود . آیا هزینه استهلاک هم چنان باید بر اساس مقادیر قبل از ارزیابی محاسبه شود در غیر اینصورت دارایی هزینه استهلاک را قبول نمی کند؟

    پاسخ
  • سیده مریم احمدی
    شهریور 1, 1401 3:38 ب.ظ

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    پاسخ
  • روح اله قاسمی
    بهمن 22, 1401 11:20 ق.ظ

    با سلام لطفا ثبت های حسابداری سال اول و سالهای اول به بعد را ارائه بفرمایید . حسابداری عملی قابل درک است نه فقط تئوری لفظی. با سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست