کمک به مدیران در رهبری و کنترل با حسابداری مدیریت

فعالیت های عملیاتی

رهبری و کنترل عملیات روزمره نیازمند مجموعه متنوعی از اطلاعات مربوط به فرآیند تولید یا ارائه خدمات است. مثلا، در رهبری فعالیتهای عملیاتی، مدیریت به اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده کالاها و خدمات نیاز دارد تا بتواند در تصمیمات قیمت گذاری از آن استفاده کند. بالاخره در کنترل فعالیتهای عملیاتی، مدیریت ناگریز است که بهای تمام شده واقعی را با اقلام بودجه شده مقایسه نماید.

اطلاعات حسابداری مدیریت غالبا از طریق وظیفه جلب توجه به مدیران کمک می کند. گزارش های حسابداری مدیریت به ندرت ممکن است مسائل تصمیم گیری مدیریت را حل نماید. اما، این اطلاعات معمولا توجه مدیران را به مباحثی جلب می کند که نیازمند مهارت های مدیریتی آنان است. برای مثال، فرض کنید که هزینه برق مصرفی یک واحد انتفاعی به نحوی چشمگیر بیش از مبلغ بودجه شده باشد. این واقعیت، تجاوز هزینه واقعی را از مبلغ بودجه شده بیان و یا توجیه نمی کند و حتی پیشنهادی را برای انتخاب راه حلی مشخص ارائه نمی دهد اما توجه به مدیریت را به مسئله جلب می نماید. فرض کنید که بررسی  های بعدی نشان دهد که نرخ های مصوب برق افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. این اطلاعات به مدیریت کمک می کند که ساختار تصمیم را تعیین نماید. آیا لازم است در مصرف برق صرفه جویی شود ؟ آیا لازم است ساعات کار کم شود؟ آیا لازم است برای گرمایش به جای برق از انرژی گاز استفاده کرد؟

 

کمک به مدیران در رهبری و کنترل با حسابداری مدیریت

انگیزش مدیران و کارکنان برای فعالیت

در راستای هدف های سازمان

اگرچه مدیران هدف های سازمان را تعریف کرده اند اما سازمان مشتمل بر افرادی است که هدف های خاص خود را دارا هستند. هدف های خاص افراد بسیار متنوع است و لزوما در تمامی موارد، در راستای هدف های سازمان قرار ندارد. یک مقصد کلیدی حسابداری مدیریت این است که انگیزه لازم را در مدیران ایجاد کند که فعالیت های خود را در راستای دستیابی به این مقصد ، بودجه بندی است. در تهیه بودجه، مدیریت ارشد سازمان تعیین می کند که چگونه منابع در دسترس باید به فعالیت های مختلف تخصیص یابد و کدامیک از فعالیتها باید مورد تاکید قرار گیرند. در مواردی که عملیات واقعی با اقلام بودجه شده مطابقت ندارد، از مدیران مسئول خواسته می شود که دلایل مغایرت ها را بیان کنند.

سنجش و ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه، مدیران و سایر کارکنان سازمان

یکی از طرق انگیزش مدیران و کارکنان برای رهبری فعالیت ها در راستای دستیابی به هدف های سازمان اندازه گیری عملکرد آنان است. این قبیل اندازه گیری ها را می توان به عنوان مبنایی برای تشویق، ارتقا یا اهدای مزایای مالی بکار گرفت. برای مثال، برخی از واحدهای انتفاعی بخشی از مزایای مالی مدیران ارشد را بر اساس سود تحصیل شده توسط واحد های تحت مدیریت آنان تعیین و پرداخت می کنند.

حسابداری مدیریت علاوه بر اندازه گیری عملکرد اشخاص ، عملکرد واحد های تابعه نظیر بخشها ، خطوط تولید ، مناطق جغرافیایی و امثالهم را ارزیابی می کند. این ارزیابیها ، به مدیران واحدهای تابعه کمک میکند تا به بالاترین سطح ممکن عملکرد در واحد های زیر کنترل خود برسند. علاوه بر این ، از این گونه ارزیابیها می توان در سنجش توجیه پذیری اقتصادی طرح ها و سرمایه گذاری ها نیز استفاده کرد.

 

کمک-به-مدیران-در-رهبری-و-کنترل-با-حسابداری-مدیریت3

حسابداری مدیریت در مقایسه با حسابداری مالی

کانون توجه در هر چهار هدف حسابداری مدیریت که در زیر بیان شده است، مدیران هستند. بنابراین، کانون توجه حسابداری مدیریت نیز نیازهای اطلاعاتی مدیران در داخل واحد انتفاعی می باشد.

  1. تامین اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی
  2. کمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیتهای عملیاتی
  3. انگیزش مدیران و کارکنان برای فعالیت در راستای هدفهای سازمان
  4. سنجش و ارزیابی عملکرد واحد های تابعه ، مدیران و سایر کارکنان سازمان

در حسابداری مالی، با استفاده از اطلاعات مالی، گزارش های لازم برای گروه های ذیحق، ذینفع و ذی علاقه خارج از واحد انتفاعی تهیه می شود. این گروه ها شامل سرمایه گذاران فعلی و آتی، اعتباردهندگان، تحلیلگران مالی، کارکنان، مشتریان و ارگان های دولتی است.

 

بین اطلاعات حسابداری مدیریت و حسابداری مالی تشابهات زیادی وجود دارد زیرا هر دو بدوا از اطلاعات تهیه شده توسط سیستم کلی حسابداری واحد انتفاعی استفاده می کنند. این سیستم، شامل روش ها، کارکنان و کامپیوترهایی است که اطلاعات مالی اولیه را گردآوری و ذخیره می نماید. یکی از بخش های سیستم کلی حسابداری، سیستم حسابداری بهای تمام شده (حسابداری صنعتی) است که اقلام بهای تمام شده را برای استفاده حسابداری مدیریت و حسابداری مالی گردآوری می کند. برای مثال، اقلام بهای تمام شده تولید معمولا برای قیمت گذاری محصولات مورد استفاده قرار می گیرند که نوعی استفاده حسابداری مدیریت محسوب می شود. اما اقلام بهای تمام شده تولید همچنین برای ارزشیابی موجودی ها و انعکاس آن در ترازنامه مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه حسابدار مالی است.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست