چرا به مشاوره مدیریت (یا کسب وکار) نیاز داریم؟

شما هم به مشاوره مدیریت نیاز داری!

اگر بگوییم امروز سخت ترین کار راه اندازی یک استارت آپ ایده آل با درآمد بالا و زود بازده بدون مشاور مدیریت کسب و کار است دروغ نگفته ایم! مشاوره مدیریت (اصطلاح انگلیسی: Management Consultant) در جهت بهبود عملیات تجاری شرکت برای افزایش سطح رضایت مشتری و درآمد سازمان فعالیت می کند. مشاوره مدیریت می‌تواند در حوزه‌های گوناگونی نظیر برنامه‌ریزی، تحلیل تجاری، تیم سازی و … باشد.
مشاوره مدیریت زمانی دقیق است که با اشاره به یک صنعت خاص و ارائه مشاوره علمی و عملی به مدیریت سازمان به جهت بهبود عملکرد سازمان در آن صنعت، خود را معرفی نماید. مثلا مشاوره مدیریت فروش.
به‌منظور آشنایی با مزایا و یا حتی دلیل و چرایی استفاده از مشاوره ‌های مدیریتی، قبل از هر چیز باید با فرایند مشاوره مدیریت آشنا شد. باید بیان داشت که، مشاوران از طریق دانش و تخصص خود از طریق راهنمایی در دسترسی به اهداف و حل کردن مشکلات کسب ‌و کارها، به آن‌ها کمک می‌کنند. صاحبان کسب ‌و کارها معمولاً با هدف رشد و تکمیل مهارت‌های کارکنانشان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها مشاوران را به خدمت می‌گیرند. از طرف دیگر وجود مشاوران در کسب‌ و کارها به‌دلیل داشتن نگرشی متفاوت و ترسیم دورنمای موقعیتی کسب ‌و کارها، بی‌طرف بودن در ارائه‌ی نظرات و همچنین تسهیل‌ کردن تغییرات مورد نیاز، از الزامات رشد و توسعه‌ی هر کسب ‌و کاری است. البته شرط به خدمت گرفتن مشاوران اطمینان از دانش و تخصص آن‌ها در زمینه‌ی مورد نظر می‌باشد.


واحد شما با مشاوره مدیریت از بحران ها نجات پیدا می کند


عموماً سازمان ها و شرکت ها در شرایط رکود، افت فروش، به‌هم‌ریختگی درون سازمانی و … به دنبال استفاده از مشاوره مدیریت خواهند بود و به همین دلیل است که مدیران، مشاوران را “حل کننده مشکل” تلقی می‌کنند.
بر اساس آمارها و تجارب گذشته، ثابت‌شده که غالب سازمان‌ها و شرکت‌های موفق دنیا و همچنین ایران که از خدمات مشاوران طراز اول استفاده می‌نمایند، با توجه به اینکه دارای موقعیت کاری ممتاز بوده و کارکنانی با نبوغ فراوان در اختیاردارند. چنین سازمان‌هایی با کمک مشاور می‌توانند ثبت جایگاه خویش و همچنین رشد و تعالی کسب‌وکار خود را تضمین نمایند، چرا که با وجود مشاوران مدیریت، شرکت‌ها دست به ابتکارات خلاقانه‌ای زده و همین امور باعث رسیدن به جایگاه برتر بازار خواهد شد.
شرح وظایف و خدماتی که مشاوران در کسب ‌و کارهای مختلف برعهده دارند، بستگی کاملاً مستقیمی با ماهیت صنعت مورد نظر دارد. از مشاوران انتظار می‌رود که برای حفظ یا بهبود و ارتقای کسب ‌و کار، افزایش بهره‌وری، سودآوری و درآمد پایدار توصیه‌ها و رهنمودهای اجرایی داشته باشند. مدت زمان حضور مشاوران در سازمان‌ها و کسب‌ و کارها بر اساس نیازهای کارفرما، مشکلات پیش‌بینی نشده و یا پروژه‌ای که مشاور برای استخدام شده است بستگی دارد.
خدمات مشاوره مدیریت میتواند شامل موارد زیر باشد

مشاوره مدیریت حسابداری مدیریت کسب و کاری

مقاله در یک نگاه (کلیک کنید)

خدمات مشاوره مدیریت

  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت فروش
  • مدیریت برند
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت تبلیغات
  • مدیریت مالی
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت کسب و کار
امتیاز شما به این مقاله؟
6.6/10

ویژگی های و مهارت های یک مشاور موفق

  • داشتن تحصیلات آکادمیک
  • داشتن تجربه ی کاری
  • تفکر و استدلال منطقی
  • رهبری
  • ارتباطات
  • نبوغ و خلاقیت
  • توانایی کار کردن با دیگران و روحیه کار تیمی

همان‌طور که در بررسی فرایند مشاوره مشخص شد، مشاوره مدیریت کمک‌رسان و توانمندساز کسب ‌و کارها است. البته باید در نظر داشت که صاحبان کسب ‌و کار برای مسائل بدیهی، روزانه و مواردی که خود توانایی اداره کردن آن را دارند به سمت مشاوران مدیریت نمی‌روند؛ آنان تحلیل اطلاعات ارزشمند محیطی، استفاده از تجربیات و تخصص برای تصمیم‌گیری و حرکت به سوی تعالی از مشاوران انتظار دارند به‌طوری‌که نتیجه استفاده از مشاوران مدیریت داشتن برنامه استراتژیک و مسیر حرکت به سوی غرور و افتخار باشد.

مشاوره مدیریت حسابداری مدیریت کسب و کاری

دلایل استفاده از خدمات مشاوره مدیریت

  • قرار گرفتن در مرکزیت نظریه‌ها و روش‌های مدیریت و توسعه‌ی حرفه مدیریت
  • داشتن نگاه چند بعدی و برون سازمانی جهت شناسایی مشکلات
  • کاتالیزور اعمال تغییرات در سازمان‌ها و شرکت‌ها

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که مشاوره مدیریت یک علم یا هنر نیست بلکه یک مورد کاربردی بوده که در موقعیت‌های مختلف، روش‌های متفاوتی را به‌کار می‌گیرد و در دراز مدت به تجربه و مهارت تبدیل می‌شود.

فواید حضور مشاوران مدیریت در فضای کسب و کار

فواید استفاده از مشاوران مدیریت در فضای کسب‌ و کار از طریق فرصت‌هایی که برای کسب ‌و کارها و سازمان‌ها ایجاد می‌کنند شناخته می‌شوند. از این فرصت‌ها و فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد و توسعه برنامه بازار و حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و جذب مشتریان بالقوه
  • توسعه درک و شناخت عمیق‌تر از بازار و شرایط قیمت‌گذاری
  • برندسازی سازمان و محصولات
  • ارائه راه‌حل‌های خلاقانه جهت رفع مشکلات پیش‌رو و یا پیشگیری از مشکلات آتی
  • شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف اصلی سازمان و تشخیص حوزه‌های بهبود
  • شناسایی، تحلیل و کاهش ریسک‌های محیطی و کسب‌وکار
  • آموزش مدیریت و کارکنان

با تمام مزایا و فرصت‌هایی که مشاوران مدیریت برای صاحبان کسب ‌و کار ایجاد کرده‌اند؛ اما هنوز هم اکثراً زمانی به مشاوران مدیریت رجوع می‌کنند که با مشکل و بحران مواجه شده و یا تمایل به کاهش هزینه دارند. در این‌گونه مواقع مشاوران مجبور به حرکت‌های انقباضی بوده که اثرات این حرکت‌ها بر روی برخی از کارکنان ناخوشایند می‌باشد؛ از این‌رو حضور مشاوران مدیریت در سازمان‌ها برای همه کارکنان مطلوب نبوده و باعث ایجاد سد دفاعی در برابر کار کردن مشاوران در سازمان‌ها و عدم همکاری با آنان می‌شود.

مشاوره مدیریت حسابداری مدیریت کسب و کاری

ذینفعان مشاوره مدیریت

یکی از سؤالات مطرح در استفاده از خدمات مشاوره مدیریت، این است که چه افرادی از مشاوره مدیریت بهره‌مند می‌شوند. در پاسخ به این سوال ohsa سه دسته کلی نیروی کار، مدیران و کلیت کسب ‌و کار را به عنوان ذینفعان مشاوره مدیریت نام برده است. در ادامه به مزایای کسب شده توسط هر دسته از این ذینفعان اشاره می‌شود.

نیروی کار

شناسایی و حذف مخاطرات محیط کار
محافظت کارکنان از صدمات، جراحات و بیماری‌های محیط کار
افزایش آگاهی و هوشیاری در کارکنان جهت حفظ امنیت خود و همکارانشان در محیط کار
افزایش روحیه کارکنان

مدیران

توانایی ایجاد محیط کار امن و سالم مطابق با استانداردها و قوانین
تبدیل شدن به مدیران اثربخش در محیط کار
افزایش نرخ بهره‌وری و تضمین کیفیت محصولات

کسب و کار

کاهش هزینه‌ ها از طریق تبدیل هزینه‌های حوادث به هزینه‌های پیش‌گیری
بهبود خط تولید از طریق:ـ کاهش نرخ جراحت و بیماریـ کاهش هزینه‌های غرامت کارکنانـ کاهش روزهای کاری از دست رفتهـ کاهش خرابی تجهیزات و ضایعات محصولات

مشاوره مدیریت حسابداری مدیریت کسب و کاری

نتیجه گیری

علاوه بر همه مزایایی که استفاده از مشاوره مدیریت به همراه دارد، بر اساس تحقیقات بانک جهانی می‌توان بزرگترین مزیت استفاده از مشاوران را که دلیل چرایی افزایش استفاده از مشاور در کسب‌وکار است، را “ایجاد ارزش افزوده” در کسب‌وکار عنوان کرد

با توجه به کلیت مطالب بیان شده در انتها می‌توان به این نکته اشاره کرد که استفاده از مشاوران مدیریت در فضاهای کسب‌وکار یک فرایند برنده- برنده است که هم صاحبان کسب‌وکار بیشتر از پرداخت هزینه و حق‌الزحمه پرداختی، منتفع می‌شوند و هم مشاوران مدیریت بیشتر از دریافت مادی ناشی از همکاری، سطح توانایی و مهارت‌های خود را از طریق قرار گرفتن در یک محیط جدید افزایش داده‌اند.

,

Related Posts

10 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست