دریافت، پلمپ و ارسال دفاتر تجاری

قطعا تا به حال پلمپ دفاتر را شنیده باشید ولی منظور از این عبارت چیست؟ هر آن چیزی که باید درباره دفاتر و پلمپ آن ها بدانید در این مقاله هست. با ما تا آخر مقاله همراه باشید. پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهم ترین بخش مالی مالیاتی یک شرکت می باشد.

پلمپ دفاتر

شما می دانید پلمپ دفاتر چیست؟ آیا می دانید راه های پلمپ دفاتر در سال 1400 چیست؟ مراحل پلمپ دفاتر را می دانید؟ برای این که بتوانید مراحل پلمپ دفاتر را به درستی انجام دهید باید اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشید. قصد داریم این اطلاعات را در اختیار شما بگذاریم.

پلمپ دفاتر تجاری

تمامی شرکت ها، سازمان ها، موسسات، تجار و… که موظف به پرداخت مالیات هستند بایستی کلیه نقل و انتقال ها و فعالیت های مالی خود را در محل مشخصی ثبت نمایند.
قانون برای این منظور دفاتر پلمپ را در نظر گرفته است. افراد موظف اند دفاتر پلمپ را از سازمان امور مالیاتی تحویل بگیرند و از آن ها استفاده نمایند.
دفاتری که گفتیم به عنوان دفاتر قانونی و دفاتر تجاری هم شناخته می شوند. این دفاتر همان طور که گفتیم برای مشخص کردن فعالیت های مالی شما می باشد و تجار و شرکت ها اجبارا باید این دفاتر را پر نمایند. این دفاتر بر اساس کاربرد به صورت 50- 100 و 150 برگی ارائه می شوند.
تمامی شرکت ها باید کارکردشان را با تکمیل این دفاتر اعلام نمایند. در صورتی که این کار را انجام ندهید، شرکت علی الراس خواهد شد که هزینه های اضافی برایتان به بار می آورد. حتی در صورتی که شرکت شما فعالیتی ندارد باز هم برای مشخص کردن عملکرد مالی تان باید این دفاتر را تکمیل کنید. در این شرایط دفاتر به صورت خالی تحویل داده می شود.
دلیل این که به این دفاتر می گوییم دفاتر پلمپ، این است که تمامی صفحات ان ها در اداره مالیات و ثبت شرکت پلمپ می شود.

دفتر معین

تفاوت دفاتر تجاری و قانونی چیست؟

گاهی دیده می شود که برخی افراد میان پلمپ دفاتر اداری و پلمپ دفاتر قانونی تفاوت هایی قائل می شوند و به اشتباه این دو را به عنوان ماهیت های جداگانه ای می پندارند. اما هر دوی این عبارات به یک معناست و تفاوتی ندارد

دفاتر قانونی چی هستند؟

دفاتر قانونی که به آن دفاتر تجاری هم می گویند برای کاربردهای مخصوص مالی و مالیاتی استفاده می شوند. برای انجام امور مربوط به پلمپ دفاتر و نوشتن دفاتر قانونی حتما از کارشناسان حسابداری و مالی باید کمک بگیرید.
دفاتر قانونی به دو گروه دفاتر رسمی و دفاتر غیر رسمی تقسیم می شوند تا آخر همراه باشید نکات جالبی برای شما نوشته شده است.

دفاتر رسمی چه هستند؟

بر اساس قانون تجارت، 4 نوع دفاتر قانونی رسمی وجود دارد که عبارتند از:
دفاتر رسمی روزنامه
دفاتر رسمی کل
دفاتر رسمی دارایی
دفاتر رسمی کپیه

1) دفاتر رسمی روزنامه:

از میان دفاتر رسمی قانونی، دفتر روزنامه بسیار مهم است. برای پلمپ دفاتر با این دفتر سر و کار داریم. تمامی تجار، شرکت ها و… باید تمامی امور مربوط به به بستانکاری، بدهکاری، معملات تجاری، ظهر نویسی، اسناد معاملات و… را در این دفتر وارد نماید.
تمامی مبالغی که برای مخارج شخصی برداشت می شود و امور واردات و صادرات هم باید در این دفتر ذکر شود.
دفتر روزنامه خودش به دو گروه تقسیم می شود: دفتر روزنامه عمومی و دفتر روزنامه اختصاصی.

دفتر روزنامه عمومی:

در این دفتر، شرکت ها و نیز تجار کلیه معاملات مالی و دیگر موارد مربوطه را باید به ثبت برسانند. ثبت دقیق اطلاعات مهم است و باید به آن توجه کنید.

دفتر روزنامه اختصاصی:

دفتر اختصاصی به دفتری می گوییم که بر اساس نوع معامله ها و به تفکیک، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان برای عملیات مالی خرید از یک دفتر استفاده کرد و برای عملیات مربوط به فروش از دفتری دیگر. برای پرداخت های نقدی، پرداخت های غیر نقدی و… هم از دفاتر جداگانه استفاده می شود.

2) دفاتر رسمی کل

دفتر کل از جمله دفاتری است که برای پلمپ دفاتر تجاری از آن استفاده می شود. دفتر کل دفتری است که همه عملیات مالی که در دفتر روزنامه ثبت شده به آن منتقل می شود. خاصیتی که دفتر کل دارد این است که بر اساس نحوه نگارش آن می توان، صورت های مالی و نیز مانده حساب را از آن به دست آورد.
در دفتر کل به ازای هر حساب، یک صفحه وجود دارد. هر تاجر باید حداقل هفته ای یک بار معامله های خود را در دفتر روزنامه بررسی کرده، نوع معامله را مشخص کند و سپس در صفحه مخصوص در دفتر کل وارد نماید.

3) دفتر رسمی دارایی

تجار باید هر ساله لیست کاملی از انواع دارایی های خود، بدهکاری ها و مطالبات یک ساله را در این دفتر وارد نمایند. اطلاعات باید به صورت ریز به ریز و کاملا دقیق و به ترتیب وارد شود و سپس توسط شخص امضا گردد. تکمیل دفتر رسمی دارایی حداکثر تا پانزدهم فروردین سال بعد باید انجام شود.
نکته : در حال حاضر در هنگام پلمپ دفاتر تجاری، از دفتر دارایی استفاده نمی شود.

4) دفتر رسمی کپیه :

تجار تمامی صورتحساب ها، مخابره ها، مرسوله ها و… را باید در این دفتر وارد نمایند. تاریخ امور هم مهم است و باید به درستی وارد شود. اسناد تمامی موارد گفته شده باید به ترتیب و بر اساس تاریخ ورود مرتب شده ودر لفاف و جلدهای مخصوص نگه داری گردد.
نکته ای که باید بدانید این است که هنگام اخذ پلمپ دفاتر قانونی، تنها دفتر کل و دفتر روزنامه مورد نیاز است و دفتر کپیه هم مانند دفتر دارایی مرسوم نیست.

دفاتر غیر رسمی شامل چه مواردی هستند؟

از جمله دفاتر قانونی، دفتر معین است که غیر رسمی می باشد. از این دفتر برای جدا کردن حساب های دفتر کل در صورت لزوم استفاده می شود.

انواع دفتر معین کدام است؟

دفتر معین مخصوص بدهکاران

دفتر معین مخصوص بستانکاران

دفتر معین برای اموال

مواقعی هست که نمی توان اطلاعات مشخص حساب ها را از دفتر کل پیدا کرد. در این موارد این حساب ها را در دفاتر معین می نویسیم.

دفتر تجاری و قانونی

مراحل پلمپ دفاتر

برای پلمپ دفاتر تجاری باید به سامانه اداره ثبت شرکت ها یعنی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. کار شما در قسمت پلمپ دفاتر تجاری انجام می گردد. در صورتی که شخص متقاضی، شخصی حقوقی باشد که به عنوان مثال در قالب یک شرکت فعالیت می کند باید بخش مربوط به شخص حقوقی را انتخاب کنید.

اطلاعاتی که برای شخص حقوقی باید وارد نمایید شامل شناسه ملی، تابعیت، کد پستی و شماره تلفن ثابت و همراه است. پس از این تمامی اطلاعیه هایی که در قالب پیامک ارسال می شوند، به شماره همراهی که در این قسمت وارد کرده اید ارسال خواهد شد.

فیلدهای مربوط به قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را تکمیل نمایید. سال، ماه و روز مالی را باید بر اساس آن چه در اساسنامه شخصیت حقوقی مشخص شده تکمیل نمایید. سامانه به طور اتوماتیک پایان سال مالی را تعیین می کند.

در مرحله بعد باید اطلاعات آدرس مربوطه برای دریافت دفاتر پلمپ شده را وارد نمایید.

برای پلمپ دفاتر چه آدرسی باید بزنیم؟

دفاتر پس از این که پلمپ می شوند به آدرسی که مشخص کرده اید ارسال می شود. بنابراین مهم است که اطلاعات کاملا صحیح و درستی را وارد نمایید. اگر می خواهید آدرس مربوط به شهری را انتخاب نمایید اما در میان گزینه ها وجود ندارد، یعنی فعلا سامانه ان شهر را پوشش نمی دهد.

پس از انجام تمامی مراحل قبلی باید اطلاعات مربوط به شخص حقوقی را بررسی نمایید. در صورتی که اطلاعات درست و بدون مشکل است باید گزینه تایید اطلاعات شخص حقوقی را بزنید. در صورتی که مشکلی وجود دارد باید به اداره ثبتی مربوطه مراجعه نمایید.

در مرحله بعد به کاربران شماره پیگیری داده می شود. سمت فردی که اظهارنامه را تکمیل می کند را انتخاب نمایید و هم چنین اطلاعات یک نفر از اعضای هیات مدیره را وارد کنید.

پس از آن باید اطلاعات دیگر افرادی که عضو هیات مدیره هستند را همراه با اطلاعات شخصی آنان وارد نمایید. از جمله اطلاعاتی که باید وارد نمایید می توان به نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر و… اشاره کرد. سپس بر روی ” گام بعدی” کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

آیا مشخصات هیئت مدیره در پلمپ ضروری است؟

بله ضروری است، در این گام باید اطلاعاتی در مورد اعضای هیات مدیره را وارد نمایید. اعضا باید مشخص شوند، سمت هر کدام باید بیان شود، مدت تصدی به صورت محدود یا نامحدود باید معلوم شود و تاریخ شروع فعالیت را هم باید ذکر نمایید. هم چنین حدود حق امضاء را هم باید مشخص نمایید.

” دفتر مورد تقاضای شخص” هم مرحله ای است که باید تکمیل نمایید. در این مرحله نوع دفتری که می خواهید باید مشخص می گردد. به عنوان مثال شما ممکن است به دفتر کل، دفتر روزنامه و… احتیاج داشته باشید. هم چنین باید تعداد برگ های دفتر، تعداد جلدها و نیز اطلاعات وارد شده را ذخیره نمایید.

پس از انجام مراحل قبلی وارد صفحه ای می شوید که جهت تایید اطلاعات تهیه شده است. در این مراحله با زدن گزینه مربوطه، اطلاعات را تایید می کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

پس از این که اطلاعات قبلی را به درستی وارد نمودید باید بر روی گزینه پذیرش نهایی کلیک کنید. شما باید اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر را مهر و امضاء کنید و به همراه سایر مدارک مورد نیاز به اداره ثبت ارسال کنید. اداره ثبت، دفاتر پلمپ شده را برای شما به آدرسی که مشخص می کنید ارسال خواهد کرد.

پس از این که کد پیگیری دریافت نمودید بر روی گزینه پلمپ دفاتر کلیک نمایید. شماره پیگیری و نیز تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه وارد نمایید و بر روی گزینه پذیرش نهایی کلیک کنید.

کارشناسان حقوقی مدارک شما را بررسی می کنند. در صورتی که مدارک شما مورد تایید کارشناس باشد می توانید برای پرداخت وجوه مربوط به پلمپ دفاتر اقدام کنید. شما باید وجوه را از طریق خود سامانه پرداخت نمایید. پیگیری پلمپ دفاتر از طریق همین سامانه امکان پذیر است.

نکته: در صورتی که کاربر به دفاتر خاص نیاز داشته باشد، باید تمامی مراحل درخواست و تایید نهایی را انجام دهد و سپس دفاتر مورد نیاز خود را از ادارات پست تحویل بگیرد.

دفتر روزنامه و دفتر کل

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی برای پلمپ دفاتر

  • متقاضی باید کپی کارت ملی خود را ارائه نماید.
  • ارائه کپی پروانه کسب و مجوز فعالیت لازم است.
  • مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی برای پلمپ دفاتر
  • مدیر عامل باید کپی کارت ملی خود را ارائه دهد.
  • وجود مهر شرکت لازم است.
  • از روزنامه تاسیس شرکت باید یک کپی ارائه گردد.
  • در صورتی که شرکت تغییراتی داشته باید یک کپی از روزنامه حاوی تغییرات ارائه شود.
  • در صورتی که وکیل امور لازم را انجام می دهد وجود وکالتنامه ضروری است

چه زمانی باید برای دریافت دفاتر اقدام کرد؟

برای دریافت دفاتر مربوط به هر سال، باید سال قبل از آن یعنی پیش از این که سال مالی جدید شروع شود، اقدام نمایید. در صورتی که صفحات دفاتر شما پیش از پایان سال ملی تمام شود باید نسبت به اخذ دفاتر دید اقدام نمایید.

چرا دفاتر رد می شوند؟

از دفاتر سال قبل استفاده شده است.

اطلاعات به صورت کذب ثبت شده اند.

فعالیت های مربوط به شعبات یا نمایندگی ها ثبت نشده است.

صفحات به شکلی غیر واقعی سفید مانده است و در واقع قصد سوء استفاده وجود دارد.

یک یا تعدادی از فعالیت ها ثبت نشده است.

برخی از مندرجات از طریق تراشیدن، پاک کردن و… تغییر کرده است.

دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ است.

در کلام آخر کاربرد پلمپ دفاتر برای چی هست؟

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی لازم است.
برای اخذ کارت بازرگانی به دفاتر پلمپ احتیاج دارید.

پلمپ دفاتر تجاری

گواهی پلمپ دفاتر چیست؟

این گواهی شامل چه مواردی می شود؟ خوب معمولا خیلی کم پیش خواهد آمد که نیاز به این گواهی داشته باشید. شرح این گواهی به این صورت است:

مرجع صادر کننده: اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاري

گواهی پلمپ دفاترشرکت /خانم /آقا …………………..دفاتر خود را در تاریخ………………به شماره ……………………….در این اداره کل پلمپ نموده است .این گواهی حسب درخواست متقاضی جهت ارئه به ……………………صادر گردیده است.

خوب پس زمانی که مرجع خاصی از شما گواهی خواست می توانید از اداره ثبت شرکتها این گواهی را تهیه کنید.

سوالاتی که ممکن با آن مواجه شوید

سامانه پلمپ دفاتر قانونی سال 1400 چیست؟

شما برای ثبت درخواست پلمپ دفاتر تجاری خود باید به وب سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و درخواست خود را بر اساس نیاز و تعداد برگ مورد نظر در موعد مقرر ثبت کنید.

مهلت پلمپ دفاتر مالیاتی شرکت تا چه زمانی است؟

در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین مسائل مالی و مالیاتی شرکت شما همین درخواست پلمپ دفاتر به موقع است. شما قبل از پایان سال مالی یا همان سال شمسی خود باید اقدام به درخواست خود کنید.

هزینه پلمپ دفاتر مالیاتی چقدر است؟

هزینه پلمپ دفاتر به میزان برگه های دفاتر شما بستگی دارد. به طور مثال برای درخواست یک دفتر 50 برگی حدود 120 هزار تومان باید پرداختی داشته باشید.

مراحل پلمپ دفاتر قانونی شرکت چگونه است؟

شما ابتدا در سامانه پلمپ دفاتر قانونی باید به صورت آنلاین ثبت درخواست کنید و رسید پذیرش را دریافت کنید. سپس مدارک مورد نیاز را به همراه رسید درسافتی در پاکت مورد نظر به آدرس اداره ثبت شرکتهای شهر خود پست کنید. بعد از ارسال یک ماه زمان دارید که هزینه را پرداخت کنید. پس از پرداخت به آخرین آدرس شرکت شما که در سامانه اداره ثبت شرکتها ثبت شده است ارسال خواهد شد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست