اطلاعات جامع لیست و مالیات مربوط به حقوق

مالیات بر درآمد حقوق چیست؟

مالیات‌ بر درآمد حقوق، طبق ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحیه سال 94، عبارت است از؛ درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگری، در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر جسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند.

توجه داشته باشید که درآمد حقوقی که در قالب حق ماموریت خارج دریافت می شود، مشمول مالیات است. درآمد مشمول مالیات حقوق شامل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر است.
بر اساس ماده 86 قانون مالیات، افرادی که حقوق می پردازند، در زمان پرداخت موظفند مالیات آن را بر اساس قوانین ماده 85 این مقررات محاسبه کنند و تا آخر ماه بعد به همراه فهرست نام و آدرس گیرندگان حقوق و مقدار آن به اداره امور مالیاتی محل ارائه دهند و در ماه های بعدی تنها تغییرات را صورت دهند.
با در نظر گرفتن فعالیت های اداره امور مالیاتی برای ساده شدن کنترل و حفظ اطلاعات ارسال شده به واسطه ی افراد و شرکت ها، فرستادن فهرست مالیات هم به صورت آنلاین انجام می شود.

جایگاه مالیات در انواع مالیات

طبق ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم( ق.م.م )و تبصره این ماده، مالیات حقوق جز مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت کننده حقوق(کارفرما)است و پرسنل در قبال این امور وظیفه‌ای ندارند.

لیست مالیات حقوق

تمامی افراد حقوقی که شامل پرداخت مالیات هستند، طبق ماده 86 قانون مالیات می بایست فهرست مالیات حقوق کارمندان خویش را از راه سامانه مربوط به مالیات بر درآمد حقوق سازمان امور مالیاتی، ارسال نمایند.
سامانه مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق که چندی پیش به واسطه ی اداره امور مالیاتی ابداع شد، باعث آسان شدن تکالیف مودیان مالیاتی نسبت به فرستادن صورت حقوق کارکنان شده است.
مودیان باید به واسطه ی سامانه لیست مالیات حقوق کارکنان، که 24 ساعت در طول هفته فعال است و هیچ هزینه ای برای مودیان ندارد، اطلاعات را به صورت ماهانه ارسال نمایند.
هزینه های حقوق به جهت اهمیت حقوقی باید اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شوند زیرا این هزینه ها علاوه بر مسئولیت حقوقی برای کارفرمایان، به جهت این که جزو یکی از هزینه های مستقیم تولید است در مشخص کردن ارزش نهایی محصول دخالت داشته و اهمیت دارد.
محاسبه نمودن حقوق کارکنان از مهم ترین دلایل ایجاد رابطه مناسب بین کارفرما و کارکنان است و به صورت مستقیم در کیفیت محصولات و خدمات اثر می گذارد.
صحیح بودن اسناد مربوط به محاسبه لیست مالیات حقوق یکی از فاکتورهای ارتباط سالم مابین کارفرما و نهادهای دولتی از جمله اداره تامین اجتماعی و اداره کار است زیرا؛ مقررات کشور تمامی بنگاه های اقتصادی را مکلف کرده است که اطلاعات مرتبط با لیست مالیات حقوق و سایر مزایا و بیمه کارمندان خویش را به صورت دقیق و در بازه زمانی معین شده ای به این ارگان ها تحویل دهند و در صورت عدم انجام وظایف خود امکان دارد شامل جریمه شوند.
ارسال اطلاعات مربوط به دستمزد و حقوق و مبلغ های کم شده از آن باید به واسطه ی کارفرمایان در قالب نرم افزار (مورد تایید واقع شده از طرف دارایی) کامل شود و بعد از اخذ قبضی که دارای شناسه پرداخت و شناسه ی قبض است، برای پرداخت به یک بانک مراجعه شود.
قبض پرداختی مانند سایر قبض ها (گاز، تلفن…) هنگام پرداخت در حساب های مرتبط به اداره ذخیره می شود و لازم به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی و جمع آوری اسناد مکتوب یا ارتباط برقرار کردن با ممیزین برای تایید مدارک نیست.

اظهارنامه مالیات

معافیت‌های مالیات بر درآمد حقوق

معافیت‌های مالیات حقوق دارای 13 بند مختلف است که در ماده 91 قانون مالیات مستقیم به‌طور شفاف مورد بحث قرار گرفته و در ادامه آورده شده است:
1. مدیران و اعضای هیئت‌های سیاسی خارجی که به کشور وارد می‌شوند. همچنین اعضای نمایندگی‌های فوق العاده از دولت‌های بین المللی که در کشور حضور دارند. البته این معافیت به شرط وجود معاملات متقابل قابلیت اجرایی دارد.
2. رؤسا و اعضای مأموریت‌های کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان مؤسسات فرهنگی دولت خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل.
3. کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران از محل کمک‌های بلاعوض فنی و اقتصادی و علمی و فرهنگی دولت خارجی و یا مؤسسات بین المللی به ایران اعزام می‌شوند.
4. کارمندان محلی سفارت‌خانه‌ها وکنسول‌گری‌ها ونمایندگی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران نباشند به شرط معامله متقابل.
5. حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده که در موقع بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می‌شود.
6. هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل.
7. مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه‌های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار می‌گیرد.
8. وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن.
9. عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده(84)این قانون.
10. خانه‌های سازمانی که با اجازه قانونی یا به موجب آیین‌نامه‌های خاص در اختیار مأموران کشوری گذارده می‌شود.
11. وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آن‌ها مستقیماً یا به وسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.
12. مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده(84)این قانون.
13. درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان.

مالیات حقوق

شیوه ارسال فهرست مالیات و فهرست حقوق کارکنان

بر اساس توضیحاتی که پیش تر داده شد، تمامی اطلاعات ارسال شده به اداره امور مالیاتی به واسطه سایت سازمان امور مالیاتی کشور و با انتخاب سر فصل هایی که در ادامه ذکر می شود، امکان پذیر است.

گام اول:
جهت ارسال فهرست مالیات، نخست به سایت سازمان امور مالیاتی کشور رفته و گزینه ی “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” را انتخاب کنید.

گام دوم:
با انتخاب گزینه ی “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” به مرحله بعدی می روید و در این هنگام می بایست روی متن “ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان” کلیک کنید.

گام سوم:
بعد از آن با وارد نمودن کلمه ی عبور و نام کاربری خویش که پس از ثبت نام در اداره امور مالیاتی با استفاده از نامه محرمانه به شرکت فرستاده می شود، به پورتال مخصوص به خود، وارد شوید.

گام چهارم:
در این مرحله با کلیک بر روی “فهرست حقوق” و بعد از آن کلیک بر روی “فهرست حقوق جدید” می توانید فایلی را که دریافت کرده اید در سایت بارگذاری کنید.

نکته: امروزه بیشتر نرم افزارهای حسابداری قادر به تبدیل داده های حقوق به قالب های دارایی هستند اما اگر نرم افزار شما این توانایی را ندارد در همین سایت یک نرم افزار جهت تبدیل داده ها موجود است که برای نحوه استفاده از آن توضیحاتی ذکر شده است.

گام پنجم:
با انجام مراحل قبلی و ورود به مرحله ی بعد می بایست فیلدهای مرتبط به ماه، نوع فهرست، نام فهرست و حوزه مالیاتی را کامل کنید و یکی از شیوه های ثبت فهرست بارگذاری فایل های WK، WH، WP را انتخاب نمایید.

زمان ارسال مالیات

نکات مهم در خصوص ارسال فهرست مالیاتی:

اسم حوزه مالیاتی به صورت پیش فرض موجود است و فقط لازم است یکی از موارد را انتخاب کنید.
نوع فهرست شامل؛ اصلی، اصلاحی و الحاقی است و زمانی که مرتبه ی اولی است که در ماه اطلاعات را می خواهید ثبت کنید، حتما گزینه ی اصلی را برگزینید.
زمانی که به طور مثال نام یکی از کارکنان به اشتباه از لیست حذف شده است یا سایر اشتباهات این چنینی رخ داده است، گزینه ی الحاقی را برگزینید و تنها اطلاعاتی که مرتبط با شخص حذف شده از لیست است را وارد و بارگذاری کنید.
هنگامی که فایل ارسال شده باشد و به ثبت نهایی رسیده باشد ولی به طور کلی اشتباه باشد، گزینه اصلاحی را انتخاب نمایید.
توجه داشته باشید که با برگزیدن این گزینه ممیزین در هنگام رسیدگی، تمامی اطلاعات قبلی ارسال شده را باطل و فایل جدید را به لحاظ محتوا و تاریخ بررسی می کنند.
پس از طی کردن مراحل قبل لازم است اطلاعات خویش را در قالب TEXT و بر اساس قالب دارایی ذخیره و اطلاعات را در آن ذخیره نمایید و یا یک مورد از سیستم های مالی که توانایی تبدیل فهرست های حقوق به قالب مرتبط را دارند انتخاب نمایید.

گام ششم:
در گام آخر گزینه “ثبت لیست” را انتخاب کنید. به طور معمول ذخیره اطلاعات روی سایت به زمانی برای ذخیره بر روی سیستم احتیاج دارد.
از سایت خارج شوید و بعد از گذشت مدت کوتاهی به “بخش فهرست فایل ها” بروید و “فهرست لیست ها” را انتخاب نمایید.
اگر تعداد افراد مطابقت داشته باشد گزینه “عملیات” و “خلاصه لیست” را به ترتیب انتخاب نمایید و اگر اطلاعات مطابقت لازم را داشته باشد اقدام به تایید آن کنید.
در نظر داشته باشید نخست تمامی اطلاعات و اشتباهات را بررسی کنید زیرا اگر اطلاعات به تایید نهایی برسند امکان اصلاح آن ها وجود ندارد.
نکته: اگر خطایی وجود نداشته باشد، بعد از انتخاب گزینه عملیات، عبارت زیر را مشاهده خواهید کرد:
“فایل های شما پردازش گردیده است و خلاصه لیست قابل مشاهده است و امکان صدور قبض را دارید“.
جهت کنترل دوباره و پیشگیری از رخ داد مشکلات احتمالی باید یک مرتبه گزینه “خطاهای فایل ها و خلاصه لیست” را انتخاب و اطلاعات را بررسی کنید.

شاید یکی از سوالات شما باشد!

لیست مالیات حقوق چیست؟

با توجه به قانون مالیات ها، کارفرمایانی که حقوق پرداخت می کنند در زمان پرداخت، موظف به ارسال نام، آدرس و میزان حقوق پرداختی به اداره امور مالیاتی می باشند و یا اینکه می توانند از راه سامانه مربوطه وارد شوند و مالیات بر درآمد حقوق را ارسال کنند.

فاکتور ارتباط بین کارفرما و نهادهای دولتی چه چیزی می باشد؟

صحیح بودن اسناد مربوط به لیست محاسبه مالیات حقوق از فاکتورهای ارتباط سالم بین کارفرما و نهادهای دولتی می باشد. این نهادها نیز اداره تامین اجتماعی و اداره کار می باشند.

کارفرمایان به چه صورت می توانند فهرست مالیات و حقوق کارکنان را ارسال کنند؟

کارفرمایان می توانند ابتدا وارد سایت مربوطه شوند و گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی را انتخاب کنند. سپس، بر روی ورود به سامانه جدید، تسلیم حقوق کارکنان کلیک کنند و کلمه عبور و نام کاربری دریافت کنند. در مرحله بعدی فهرست حقوق را انتخاب کنند و در بعد، فیلدهای مربوط به ماه، نوع فهرست و حوزه مالیاتی را کامل کنند و یکی از روش ها را انتخاب کنند. در مرحله آخر گزینه ثبت لیست مشخص می شود و از سیتم خارج شوید و بعد از مدتی به قسمت فهرست فایل ها وارد شوید و فهرست لیست را انتخاب کنید.

Related Posts

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخ دادن به Parastoo لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست