با حداقل سرمایه از مزایای سرمایه گذاری در بورس بهره مند شوید

“بورس”، “سهام”، “افت سهام”، ” شاخص سهام”، “سرمایه گذاری”، “خرید و فروش”، “چقدر سهم داری” و … از جمله مواردی هست که داثما به گوشتان میخوره و مایلید ببینید اینا چیه و افراد چطوری سود زیاد از بورس کسب می کنند

 با ما همراه باشید تا هر سوالی که داخل ذهنتان هست را ما پاسخ دهیم.

با-حداقل-سرمایه-از-مزایای-سرمایه-گذاری-در-بورس-بهره-مند-شوید

اهمیت سرمایه گذاری در بورس چیست؟

جزئیات در بورس فراوان و بسیار پیچیده است، اما اصل ماجرا خیلی ساده است. ماجرا از این قرار است که در بورس شما شریک شرکت‌ها و سهامداران‌شان می‌شوید. شرکت‌ها سهام خود را می‌فروشند و سهامداران را شریک خود می‌کنند. شرکت از پول شما برای توسعه و بهبود کارش استفاده می‌کند و شما را در سود و زیان خود شریک می‌کند.

به بیان دیگر، ماجرا این است که بورس در هر کشوری به‌عنوان بخشی از بازار سرمایه، رکن مهمی در توسعه اقتصادی کشور است. این بازار می‌تواند پس‌اندازهای جزئی و راکد سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری کند و در امر تولید و تأمین مالی مؤسسه‌ها، کارخانه‌ها و کسب‌و‌کارهای مولد به کار بیاندازد.

خیلی از بنگاه‌های اقتصادی (کارخانجات، شرکت‌ها و …) برای رشد خود نیاز به منابع مالی دارند. بنگاه‌های اقتصادی اگر بخواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند علاوه بر اصل پول باید نرخ بهره را به بانک پس بدهند اما اگر شرکت‌ها سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند، از سرمایه‌های خرد مردم استفاده خواهند کرد و در ازای فروش سهم، منابع مالی پایداری به دست‌شان می‌رسد که لازم نیست آن را پس بدهند و یا سود پولی که دریافت کرده‌اند را بپردازند، در عوض سهامدار را در سود کار خود شریک می‌کنند.

پس بدیهی است که گسترش بازار سرمایه در کشور می‌تواند زمینه رشد و توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند. بورس جان تازه به اقتصاد می‌بخشد، چرا که پس‌اندازهای راکد را در امر تولید و ساخت و ساز به کار می‌اندازد و شکوفایی اقتصادی را به وجود می‌آ‌ورد.

با-حداقل-سرمایه-از-مزایای-سرمایه-گذاری-در-بورس-بهره-مند-شوید

بطور خلاصه مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس عبارتند از:

  • امنیت بازار بورس
  • امکان سرمایه گذاری در بورس با مبالغ کم و محدود
  • شفافیت اطلاعات
  • نقدشوندگی بالا
  • گزینه های متنوع سرمایه گذاری
  • حفظ سرمایه در برابر تورم
  • بازار قانونی و شرعی
  • بازدهی خوب بورس نسبت به سایر بازارها
  • قابلیت خوب برای نوسان‌گیری
  • سرمایه‌گذاری آسان و بی دغدغه

در ادامه هریک از این موارد را به تفصیل با هم بررسی می‌کنیم.

با-حداقل-سرمایه-از-مزایای-سرمایه-گذاری-در-بورس-بهره-مند-شوید

امنیت بازار بورس، آیا سرمایه گذاری در بورس امن است؟

تمامی افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند؛ زیرا بورس بازاری قانونی است. سازمان بورس بر معاملات بورس تهران نظارت می‌کند و اجازه هر فعالیتی را به افراد حقیقی و حقوقی متخلف نمی‌دهد. تمامی شرکت‌ها برای اینکه وارد بورس شوند باید شفافیت مالی و اداری داشته باشند، سودده باشند و تمامی اطلاعات‌شان را در «سامانه کدال» منتشر کنند. سامانه کدال یا سامانه اطلاع رسانی ناشران کدال جایی است که شرکت‌های بورسی تمامی اطلاعات خود را آنجا منتشر می‌کنند. استفاده از این سامانه برای تمامی افراد رایگان و بدون هیچ‌گونه محدودیتی است.

امکان ورود به بورس با مبالغ کم، سرمایه گذاری حتی با 100 هزار تومان

 عموم افراد تصور می کنند که برای ورود به بورس سرمایه بالایی مورد نیاز است در حالی که حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بورس تنها حدود 100 هزار تومان می باشد. به عبارت دیگر، شما با هر سرمایه‌ای می‌توانید به این بازار وارد شوید. در حالی که اغلب گزینه‌های دیگر سرمایه گذاری به سرمایه بالاتری نیاز دارند.

بطور مثال شما نمی توانید با سرمایه کم وارد بازار مسکن شوید یا برای سرمایه گذاری در بازار سکه باید حداقل سرمایه ای به اندازه یک سکه داشته باشید. خانم‌های خانه‌دار، دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار مختلف دیگری وجود دارند که سرمایه‌شان کمتر از 5 میلیون تومان است و البته افرادی هم هستند که چندین میلیارد تومان سرمایه دارند.

بورس ایران تمامی سرمایه‌گذاران را از خرد تا کلان، می‌پذیرد و در ارتباط با حداکثر مبلغ سرمایه گذاری در بورس نیز محدودیت خاصی وجود ندارد. مبالغ بالا و هنگفت نیز در این بازار قابلیت سرمایه گذاری دارند. به عبارت دیگر، سرمایه های کوچک و عظیم هر دو می توانند در این بازار به کار گرفته شوند.

با-حداقل-سرمایه-از-مزایای-سرمایه-گذاری-در-بورس-بهره-مند-شوید
شفافیت اطلاعات در بازار بورس

 در بازار بورس می توان تغییرات را به صورت لحظه ای رصد کرد. شرکت هایی که وارد بورس می شوند باید از چند سال قبل سودده باشند، سرمایه آن ها از مقدار معینی کمتر نباشد و تعهد نمایند که طبق استانداردهایی از پیش تعیین شده اطلاعات و صورت های مالی خود را برای استفاده عموم سهامدارن ارائه نمایند همین موضوع باعث ایجاد شفافیت این بازار نسبت به بازارهای دیگر مالی می شود.

نقدشوندگی خوب دارایی‌ها در بورس

 نقدشوندگی بالا به این معناست که بتوان دارایی خود را به سرعت تبدیل به پول نقد کرد. به طور مثال اگر در بازاری مثل مسکن سرمایه گذاری کرده باشید احتمالا برای تبدیل کردن سریع دارایی خود به مشکل بر خواهید خورد در حالی که در بازار بورس اغلب می توانید خیلی سریع و راحت سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کنید.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تجربه سرمایه‌گذاری را داشته‌اند، پس می‌دانید که نقد کردن سرمایه چه کار پر دردسری است. فروختن زمین و مستغلات و نقد کردن سرمایه‌های اینچنینی، مستلزم صرف زمان بسیاری است. مشتری پیدا کردن، انجام مراحل معامله و واگذاری، دریافت وجه و… همه و همه زمان‌بر است. فروش خودرو، طلا و ارز نیز دردسرهای خودشان را دارند.

اما در بورس ایران شما تنها با چند بار کلیک کردن روی ماوس کامپیوتر‌تان یا حتی تلفن هوشمند‌تان، می‌توانید سهامی که دارید را بفروشید و دارایی نقدی‌تان را از پرتفو یا سبد سرمایه‌گذاری‌تان به حساب بانکی خود منتقل کنید. انتقال پول به حساب بانکی نیز تنها 3 روز طول می‌کشد. به همین راحتی!

وجود گزینه‌های متنوع برای سرمایه گذاری

در بازار بورس ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارد که هر سرمایه گذار می تواند با توجه به توان مالی خود، سطح انتظارات از منافع آتی سرمایه گذاری و همچنین میزان ریسک پذیری خود بهترین گزینه را انتخاب نماید. به عبارت دیگر برای هر فرد ابزار مناسب سرمایه گذاری با سطح ریسک پذیری او وجود دارد.

در امان ماندن سرمایه از تورم

شرایط تورمی همیشه این نگرانی را برای عموم افراد به دنبال دارد که بتوانند دارایی های خود را در برابر ریسک تورم و کاهش ارزش مصون نگاه دارند. بررسی آمار در سال های اخیر نشان می دهد که بازار سرمایه اغلب بازدهی بسیار بالاتری نسبت به تورم داشته است.

با سرمایه‌گذاری مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارایی افراد در مقابل تورم حفظ می‌شود. زیرا فرد به نسبت سهام خود، در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی‌های شرکت به مرور زمان، ارزش سهام او نیز افزایش می‌یابد.

بورس می‌تواند برای شما ثروت عظیمی ایجاد کند. البته باید توجه کنید کسب ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در سهام کار ساده‌ای نیست و نیاز به کسب مهارت و تجربه دارد.

با-حداقل-سرمایه-از-مزایای-سرمایه-گذاری-در-بورس-بهره-مند-شوید
بورس، بازاری کاملا قانونی و شرعی

معاملات در این بازار بسیار نظام مند و بر پایه قانون است. تمامی ابزارهای مورد معامله در بورس قانونی و شرعی است. پس با سرمایه گذاری در این بازار نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

کسب سود و بازدهی بالا

افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند از دو محل سود کسب می‌کنند. شرکت‌ها هر سال و در پایان سال مالی خود، سودی که کسب کرده‌اند را به صورت نقدی میان سهامداران‌شان توزیع می‌کنند.

علاوه بر این، متناسب با رشد و توسعه شرکت‌ها، قیمت اوراق بهادار یا سهام‌شان در بورس رشد می‌کند و سهام‌داران از محل رشد قیمت سهم نیز سود کسب می‌کنند.

بازده پاداشی است که سرمایه گذار در سرمایه گذاری به دست می آورد. شاید هدف نهایی هر سرمایه گذار در بازارهای مالی چیزی جز کسب سود و بازده نباشد. تمام مزیت های هر گزینه سرمایه گذاری در دل کسب بازدهی معنا می یابند.

از ابتدای سال 98 بورس نسبت به سایر بازارها بسیار بهتر عمل کرده است. به طوری که با اشباع بازارهای رقیب مثل طلا، ارز، مسکن و … بخشی بزرگی از نقدینگی جامعه به سمت بورس هدایت شده است. پیش بینی می شود در بلندمدت با بهبود فرهنگ سرمایه گذاری و حمایت های دولت شاهد رشد و بالندگی روز افزون در این بازار باشیم.

امکان نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری حتی برای چند دقیقه

در بورس ایران و البته تمامی بورس‌های جهانی، سهامداران الزامی ندارند که حتما برای بازه زمانی مشخصی سهام یک شرکت را نگاه دارند. شما حتی یک ثانیه بعد از اینکه سهام یک شرکت را خریداری کردید، می‌توانید تمامی سهام‌تان یا بخشی از آن را بفروشید.

بسیاری از معامله‌گران در بورس از این ظرفیت استفاده می‌کنند و سودهای قابل توجهی به جیب می‌زنند. این افراد که اصطلاحا به آن‌ها معامله‌گران تکنیکال یا نوسان‌گیر می‌گویند، ممکن است در یک روز سهام یک یا چند شرکت را چند مرتبه بخرند و بفروشند و از محل نوسان قیمت روزانه، سود کسب کنند.

با-حداقل-سرمایه-از-مزایای-سرمایه-گذاری-در-بورس-بهره-مند6-شوید
بورس ساده‌ترین راه سرمایه‌گذاری

معامله کردن در بورس به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. معامله کردن در بورس به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی امکان پذیر است. سپرده‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز راه دیگری برای سرمایه‌گذاری در بورس است. اما اگر می‌خواهید خودتان طعم شیرین سرمایه‌گذاری و معامله‌گری را بچشید با مراجعه به کارگزاری‌های بورس و انجام مراحل لازم که وقت چندانی نمی‌گیرد، کد بورسی دریافت کنید.

بعد از آن به‌راحتی وارد این بازار شوید. استفاده از سامانه‌های معاملاتی آنلاین ساده‌ترین و البته جذاب‌ترین راه برای معامله‌گری در بورس است. شما در بورس می‌توانید سهام چندین و چند شرکت را خریداری کنید. به عبارتی سبد سرمایه‌گذاری‌تان در بورس متنوع باشد و سهام‌‎ شرکت‌های مختلفی اعم از پتروشیمی، فولاد، نفت، املاک، سرمایه‌گذاری و … را خریداری کنید.

امکان مشارکت در اداره شرکت

سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت محسوب می‌شوند، پس می‌توانند به همان اندازه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و… مشارکت کنند.

البته به طور طبیعی میزان سرمایه یک سهام‌دار خرد به آن اندازه نیست که بتواند وارد سهام‌داران عمده شرکت شود. با این حال، خرید سهام شرکت به معنای مالکیت بخشی از آن شرکت است و تا زمانی که شخص آن سهام را نگه دارد، حق و حقوق یک سهامدار را خواهد داشت.

مثلا یک شخص عادی با سرمایه محدود خود نمی‌تواند شرکت بزرگی مانند شرکت پتروشیمی راه‌اندازی کند، ولی با خرید سهام یک شرکت پتروشیمی یا هر شرکت دیگری، در سودآوری آن شرکت سهیم می‌شود و البته در مجمع عمومی شرکت نیز دارای حق رأی خواهد بود.

, ,

Related Posts

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست