امکان انتقال سهام عدالت به…

از همان اولین روزهایی که خبر آزادسازی سهام عدالت منتشر شد، مساله انتقال سهام عدالت همیشه یکی از مهمترین سوالاتی بوده است که مشمولان این سهام با آن روبرو شده‌اند. انتقال سهام عدالت از جنبه‌های متفاوتی مورد سوال بوده که هرکدام از این جنبه‌ها با توجه به قوانین بازار سرمایه یا آیین نامه‌های موجود قابل بررسی است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم.

سهام عدالت

انتقال سهام عدالت به شخص دیگر

در زمینه انتقال سهام عدالت بین اشخاص باید به این نکته اشاره کنیم که بدلیل بورسی بودن سهام این شرکت‌ها تنها راه انتقال سهام بین افراد، استفاده از بازار بورس و خرید و فروش سهام در آن است. در نتیجه هیچ کس نمی‌تواند سهام عدالت خود را از طریق وکالت یا سایر قراردادهای رسمی و غیر رسمی به بقیه منتقل کند. این موضوع حتی بین افراد خانواده ( مثلا از فرزندان به والدین) هم صدق می‌کند و هیچ استثنایی به جز احکام قضائی یا فوت مالک سهام و به ارث رسیدن سهام وی وجود ندارد.

انتقال سهام عدالت به کد بورسی

در حال حاضر برای تمام افرادی که مشمول سهام عدالت بوده‌اند، کد بورسی صادر شده است و افرادی که سهام عدالت خود را به صورت مستقیم آزاد سازی کرده‌اند می‌توانند سهام عدالت خود را ببینند و ارزش آن را بررسی کنند.

 اما توجه داشته باشید که در حال حاضر این سهام قابلیت انتقال به پورتفوی بورسی شما را ندارد و برای مدیریت آن باید از همین سامانه استفاده کنید. در مورد اینکه چه زمانی این سهام قابل انتقال به پورتفوهای بورسی خواهد شد هنوز خبری در دسترس نیست. البته با توجه به اینکه دسترسی مستقیم برای فروش این سهام وجود ندارد، انتقال آن به پورتفو هم اهمیت زیادی پیدا نمی‌کند و همین روش موجود برای مدیریت کارایی مناسبی دارد. هرچند که برای افرادی که قصد نگهداری طولانی مدت این سهام را دارند قطعا امکان انتقال سهام مهم خواهد شد.

انتقال سهام عدالت به کارگزاری

در زمینه فروش سهام عدالت بعضی از مشمولان این سوال را می‌پرسند که آیا برای فروش سهام عدالت باید سهام خود را به کارگزاری فروشنده منتقل کنیم یا خود کارگزاری این کار را می‌کند؟ توجه کنید که برای فروش سهام عدالت نیازی به منتقل کردن آن ندارید و خود کارگزاری‌ها با توجه به کد بورسی شما، بعد از ثبت درخواست فروش؛ سهام مورد نظر شما را از کد بورسیتان برداشت و برای شما می‌فروشند.

سهام عدالت

سهام عدالت فوت شدگان

روند انحصار وراثت برای سهام عدالت مثل سایر دارایی‌های افراد انجام می‌شود و وراث باید بعد از تهیه صورت انحصار وراثت برای ثبت آن و دریافت سهام خودشان اقدام کنند. این خدمات در گذشته توسط دفاتر پیشخوان انجام می‌شده اما با شروع فرآیند آزادسازی سهام عدالت، موقتا انجام انحصار وراثت این سهام متوقف شده و با توجه به اخبار منتشر شده تا پایان مهلت انتخاب روش مدیریت، این امکان برای وراث برقرار نخواهد شد. براساس گفته‌های مسئولین انحصار وراثت این سهام کمی بعد از پایان مهلت انتخاب روش مدیریت و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

چه مدارکی برای انحصار وراثت سهام عدالت مورد نیاز است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه سهام عدالت، مدارک مورد نیاز برای ارائه به دفاتر پیشخوان به صورت زیر بوده است که باید دید با تغییر روش ثبت انحصار وراثت آیا این مدارک هم تغییر خواهد کرد یا نه.

الف) کد ملی و تاریخ تولد متوفی

ب) اصل کارت ملی وراث قانونی

پ) اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت) شماره شبای بانکی وراث

ث) نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

آیا وراث می‌توانند سهام شخص متوفی را به هر شخص دیگری منتقل نمایند؟

انتقال سهام عدالت فرد فوت شده فقط بین افرادی انجام می‌شود که نام آن‌ها در گواهی انحصار وراثت ذکر شده باشد و قابل انتقال به سایر افراد نیست.

,

Related Posts

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست