استفاده از حسابداری مدیریت در محیط در حال تغییر و پویا

حسابداری مدیریت شامل طراحی و استفاده از حسابداری در داخل سازمان است. حسابداری مدیریت را نمی توان مجموعه ای از قواعد ثابت به حساب آورد. بلکه روش های حسابداری مدیریت به منظور دستیابی به هدف های سازمان از طریق بهبود تصمیم گیری توسط مدیران و کارکنان آن است. نظر به اینکه سازمان ها دارای هدف های مختلف می باشند و ترکیبی از اعضای مختلف محسوب می شوند، نمی توان قواعد کلی و یکنواختی را برای کلیه سازمان ها تدوین کرد. بنابراین، حسابداری مدیریت باید خود را با ویژگی ها و نیازمندی های سازمان مربوط تطبیق دهد.

اگر سازمان ها ، واحد های ایستا محسوب شوند ممکن است بتوان روش های حسابداری مدیریت منطبق با نیازهای آنان را تدوین کرد. اما، سازمان ها همزمان با ورود و خروج مدیران و کارکنان تغییر می کنند. علاوه بر این ، اولویت ها و سیستم های ارزشی محیط نیز در حال تغییر است و ناگزیر سازمان ها باید خود را با محیط در حالت تغییر مطابقت دهند. ۲ نیروی اصلی موثر بر سازمان های امروزین ، عبارتند از تغییرات تکنولوژی و رقابتهای جهانی . سازمان هایی که نتوانند خود را با این دو نیرو تطبیق دهند ، در بلند مدت قادر به ادامه حیاط نخواهند بود.

سازمان هایی که در چنین محیط های پویا فعالیت می کنند برای تهیه اطلاعات مورد نیاز، ناگزیر بر سیستم حسابداری مدیریت خود اتکا می کنند. چنانچه تکامل تدریجی سیستم حسابداری مدیریت از سیر تکاملی سازمان عقب بیفتد، این سیستم در واقع ترمزی برای مواجهه با محیط در حال تغییر محسوب خواهد شد. بنابراین، سازمانها باید با تغییرات محیط سازگار شوند و حسابداری مدیریت نیز باید خود را با تغییرات سازمان هم آهنگ کند. با این تربیت، مطالعه حسابداری مدیریت در حقیقت بررسی یک فرآیند است و محدود به یادگیری مجموعه ای از روش ها نیست. فرآیند حسابداری مدیریت نیز با ویژگی های سازمان که پیوسته در حال تغییر است مرتبط است. درک مفاهیم حسابداری مدیریت نیز مستلزم شناخت سازمان و نیروهای موثر بر آن است.

استفاده-از-حسابداری-مدیریت-در-محیط-در-حال-تغییر-و-پویا

 

 

در بخشهای زیر، ۲ نیروی اصلی یعنی تغییر تکنولوژی و رقابت جهانی که آثار با اهمیتی را بر سازمان ها به جا گذاشته اند تشریح می شوند. سازمان ها به منظور مواجه با این نیروها ، راه های مختلفی را برگزیده اند.

برخی از این راه ها نظیر مدیریت جامع کیفیت ، مدیریت به موقع موجودی ها و هزینه یابی بر مبنای فعالیت در ادبیات مربوط به حسابداری مدیریت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با شناسایی و یادگیری این تغییرات سازمانی می توان نقش و فرآیند حسابداری مدیریت را نیز تشخیص و مورد تاکید قرارداد.

هدف های سازمانی بسیار متنوع است. اما، برخی از هدف ها که بطور مکرر مورد تاکید قرار گرفته به شرح زیر است :

  1. سود آوری
  2. تنوع بازار
  3. رشد
  4. کیفیت محصولات
  5. خودکفایی مالی
  6. مسئولیت های محیط زیست
  7. حداقل کردن بهای تمام شده
  8. خدمات اجتماعی

صرف نظر از اینکه هدف های سازمانی کدامیک از موارد بالا را در بر بگیرد ، وظیفه مدیریت حصول اطمینان از دستیابی به هدف های سازمان صورت می گیرد، معمولا مدیران در چهار نوع فعالیت اصلی زیر درگیر می شوند :

  1. تصمیم گیری
  2. رهبری فعالیت های عملیاتی
  3. برنامه ریزی
  4. کنترل

برای انجام هر یک از فعالیت های چهارگونه بالا ، مدیریت نیازمند اطلاعات است. این اطلاعات می تواند از منابع مختلفی نظر اقتصاددان، متخصصین مالی، کارکنان فروش و بازاریابی، کارکنان تولید و حسابداران مدیریت بدست آید.

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست