مباحث اصلی گفته شده در حسابداری مدیریت

چند مبحث اساسی عملا” تمامی جنبه های حسابداری مدیریت را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بخش این مباحث به اختصار تشریح می شود و در بخش های بعدی نیز برحسب مورد، مورد اشاره قرار می گیرند.

حسابداری مدیریت
اطلاعات و انگیزش

نیاز به اطلاعات معمولا” نیروی محرکه حسابداری مدیریت محسوب می شود. اطلاعات حسابداری مدیریت غالبا” دو منظور اصلی را تامین می کند : (۱) تسهیل تصمیم گیری   (۲) اثر بر تصمیم گیری. اطلاعات در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می گیرد تا آنان را در انتخاب بهترین راه حل از میان راه حل ها یاری دهد. اما این اطلاعات غالبا” بر تصمیم مدیران نیز اثر می گذارد.

برای مثال بودجه سالانه یک واحد انتفاعی را مد نظر قرار دهید. اگرچه بودجه توسط حسابداری مدیریت تهیه می شود، اما در نهایت باید توسط مدیریت ارشد واحد انتفاعی مورد تصویب قرار گیرد. در فرایند تصویب بودجه، مدیران به ناچار تصمیم های با اهمیتی را اتخاذ می کنند تا نحوه تخصیص منابع واحد انتفاعی را در طول سال تعیین نمایند. در خلال سال بودجه نیز با استفاده از اطلاعات مندرج در بودجه امر تصمیم گیری مدیران تسهیل می شود. علاوه بر این، اطلاعات بودجه بر تصمیم گیری های مدیران نیز اثر می گذارد، زیرا در پایان سال مخارج واقعی با مبالغ بودجه شده مقایسه می گردد و هر گونه انحراف با اهمیت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

آثار رفتاری

 واکنش مدیران و کارکنان نسبت به اطلاعات حسابداری مدیریت غالبا” آثار با اهمیتی را برای رویدادهای واحدهای انتفاعی بر جای می گذارد. مثلا” واکنش مدیر تولید نسبت به بودجه مصوب چگونه است؟ یا چگونه اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده بر قیمت گذاری کالاها و خدمات تاثیر می گذارد؟ یا چه میزان اطلاعات باید در گزارش های تهیه شده برای مدیران در هر یک از دوره های سه ماهه گنجانیده شود؟ چنانچه جزئیات و اطلاعات تفضیلی زیادی در این گزارش ها منظور شود، آیا توجه تصمیم گیرندگان را از اطلاعات اصلی منحرف نخواهد کرد؟

تمامی این سوالات به تمایلات رفتاری افراد و محدودیت آنان در بکار گیری اطلاعات مربوط است. هرچه درک حسابداران مدیریت از رفتار کارکنان بهتر باشد، تهیه اطلاعات مورد نیاز برای آنان اثربخش تر خواهد بود.

حسابداری مدیریت
هزینه ها و فواید

اطلاعات را می توان نظیر کالاها در نظر گرفت که می توان آنها را تهیه یا خریداری کرد و بکار گرفت. در نتیجه همانند سایر کالاها و خدمات، تهیه اطلاعات هزینه دارد و فوایدی نیز برای آن متصور است. بنابراین اطلاعات حسابداری مدیریت هم هزینه و هم فایده در بر دارد. مطلوب بودن هر تکنیک یا هر فقره اطلاعات حسابداری مدیریت نیز باید با توجه به هزینه ها و فواید آن مورد بررسی قرار گیرد.

تکامل تدریجی حسابداری مدیریت

در مقایسه با حسابداری مالی، حسابداری مدیریت رشته علمی جدیدی محسوب می شود. در نتیجه، به موازات پیدایش راه های جدید تهیه اطلاعات برای کمک به مدیران، مفاهیم و ابزارهای حسابداری مدیریت نیز به تدریج تکامل می یابد. علاوه بر این، محیط واحدهای انتفاعی به سرعت در حال تغییر است و حسابداری مدیریت نیز باید در تهیه اطلاعات به ترتیبی عمل کند که این تغییرات را منعکس سازد.

حسابداری مدیریت

سیستم های مدیریت هزینه

پیشرفت سریع و شگرف فن آوری همراه با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهان، مدیران واحدهای انتفاعی را ناگزیر از تولید محصولتی با کیفیت بالا، ارائه خدمات خوب به مشتریان و در عین حال با کمترین بهای تمام شده ممکن کرده است. این انتظارات، الزامات بیشتری را از لحاظ تامین اطلاعات موردنیاز برای حسابداری مدیریت ایجاد می کند. بسیاری از واحدهای انتفاعی بتدریج از دیدگاه های حسابداری بهای تمام شده سنتی فاصله می گیرند و به ایجاد سیستم مدیریت هزینه تمایل نشان می دهند. سیستم مدیریت هزینه نوعی سیستم برنامه ریزی و کنترل است که هدف های زیر را دنبال می کند:

  • اندازه گیری بهای تمام شده منابعی که در راه انجام فعالیت های اصلی سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تشخیص و حذف اقلامی از هزینه که ارزش افزوده ایجاد نمی کند. این اقلام مربوط به فعالیت هایی است که می توان بدون وارد کردن لطمه به کیفیت محصول، عملکرد یا ارزش مورد انتظار آنها را حذف کرد.
  • تعیین کارایی و اثر بخشی فعالیت های اصلی انجام شده در سازمان
  • تشخیص و ارزیابی فعالیت های جدیدی که می تواند عملکرد آتی سازمان را بهبود بخشد.

لازم به یادآوری است که تاکید سیستم مدیریت هزینه بر فعالیت های سازمان است. این تاکید که در برخی موارد حسابداری فعالیت نیز نامیده می شود، برای دستیابی به هدف تولید محصولات و خدمات با کیفیت با حداقل بهای تمام شده ممکن حائز اهمیت بسیار است. در این راستا، حسابداران مدیریت سیستمی را برای تعیین بهای تمام شده تولید کالاها و خدمات ایجاد کرده اند که هزینه یابی بر مبنای فعالیت نامیده می شود. در این سیستم، هزینه فعالیت های عمده واحد انتفاعی بدوا” انباشته می شود و سپس به کالاها و خدمات تولیدی با توجه به نحوه استفاده از فعالیت ها در تولید این کالاها و خدمات تخصیص می یابد. سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت، مدیران را در درک ارتباط بین فعالیت ها و بهای تمام شده یاری می دهد.

, , ,

Related Posts

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست