سیستم دائمی موجودی کارخانجات

در سیستم دائمی موجودی، مواد اولیه خریداری شده در بدهکار حساب موجودی مواد اولیه ثبت می گردد. اگر موجودی مواداولیه دوره وجودداشته باشد، آن نیز در این حساب ثبت می گردد. هنگامی که مواد اولیه مصرف می شود، حساب موجودی مواد اولیه به قیمت تمام شده مواد اولیه مصرف شده بستانکار و حساب موجودی کالای در جریان ساخت بدهکار می شود. در نتیجه، قیمت تمام شده مواد اولیه مصرف شده در زمان مصرف به حساب تولید منظور می گردد و مانده حساب موجودی مواد اولیه قیمت تمام شده مواد اولیه آماده برای مصرف را نشان می دهد.


استفاده از سیستم دائمی موجودی ایجاب می کند که حداقل سالی یک بار موجودی مواد اولیه شمارش گردد تا هرگونه اشتباه یا کسری در اثر شکستن، تبخیر یا سرقت مشخص گردد. در صورتیکه مقدار موجودی شمارش شده کمتر از مقدار موجودی کارت حسابداری مواد اولیه باشد، دارای کسر انبار و اگر مقدارموجودی شمارش شده بیشتر از مقدارموجودی کارت حسابداری مواد اولیه باشد، دارای اضافه انبار خواهیم بود. اگر کسر یا اضافه انبار در حد مورد انتظار باشددر حساب کنترل سربار کارخانه ثبت می گردد.

مواد اولیه سیستم دائمی موجودی

روش های هزینه یابی واقعی موجودی 

اولین صادره از اولین وارده

در روش اولین صادره از اولین وارده فرض می شود که قدیمی ترین مواد اولیه موجود، اول مصرف می شود و موجودی پایان دوره از آخرین مواد اولیه خریداری شده است.

اولین صادره از اخرین وارده

در روش اولین صادره از آخرین وارده فرض می شود که آخرین مواد اولیه خریداری شده اول مصرف می شود و موجودی پایان دوره از قدیمی ترین مواد اولیه موجود می باشد.

میانگین متحرک

در روش میانگین متحرک، نرخ میانگین موزون مواد اولیه پس از هر خرید محاسبه می گردد.

روش های هزینه یابی در سیستم دائمی موجودی

بعضی از شرکتها دارای چندین کارخانه در مناطق مختلف می باشند یا اداره مرکزی از محل کارخانه دارای فاصله زیادی می باشد. در چنین شرایطی، هرکارخانه (در صورت وجود چندین کارخانه) می تواند دارای دفاتر جداگانهای باشد و حساب هایی که مستقیما مربوط به عملیات تولیدی می باشد در دفاتر کارخانه نگهداری می شود. اصولا حسابهایی که در دفاتر کارخانه نگهداری می شود شامل موجودی مواد اولیه، موجودی کالای در جریان ساخت، موجودی کالای ساخته شده، کنترل سربار کارخانه و سربار جذب شده کارخانه می باشد. یک حساب کنترل یا متقابل تحت عنوان “کنترل دفاتر کارخانه” نگهداری می شود.
حسابهای کنترل دفاتر اداره مرکزی و کنترل دفاتر کارخانه، حسابهای متقابل می باشند. زمانی که حساب کنترل دفاتر اداره مرکزی در دفاتر کارخانه بدهکار می شود، حساب کنترل دفاتر کارخانه در دفاتر اداره مرکزی بستانکار می شود. در صورت بستانکار شدن حساب کنترل دفاتر اداره مرکزی در دفاتر کارخانه، حساب کنترل دفاتر کارخانه در دفاتر اداره مرکزی بدهکار می شود. مانده بدهکار حساب کنترل دفاتر کارخانه یا مانده بستانکار حساب کنترل دفاتر اداره مرکزی همیشه باید مساوی باشد. تعداد حسابهایی که در دفاتر کارخانه نگهداری می شود بستگی به مهارت پرسنل حسابداری و اندازه کارخانه دارد.در شرکتی ممکن است در دفاتر کارخانه حسابهای اموال ماشین آلات و تجهیزات و ذخیره استهلاک نگهداری شود. در صورتیکه، در شرکت دیگری ممکن است جهت پرداخت هزینه ها، در دفاتر کارخانه حساب بانک یا صندوق نیز نگهداری شود.

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست