هدف های حسابداری مدیریت و تامین اطلاعات برای مدیریت

هدف-های-حسابداری-مدیریت-و-تامین-اطلاعات-برای-مدیریت3

 

هدف های اصلی حسابداری مدیریت را می توان به شرح زیر برشمرد :

  1. تامین اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی
  2. کمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیتهای عملیاتی
  3. انگیزش مدیران و کارکنان برای فعالیت در راستای هدفهای سازمان
  4. سنجش و ارزیابی عملکرد واحد های تابعه ، مدیران و سایر کارکنان سازمان

 

هدف-های-حسابداری-مدیریت-و-تامین-اطلاعات-برای-مدیریت2

 

تامین اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی

در تصمیم گیری های با اهمیت ، مدیران واحد های انتفاعی عملا بر اطلاعات حسابداری مدیریت اتکا می کنند.

بنابراین ، درک ارتباط فرآیند تصمیم گیریبا اطلاعات حسابداری مدیریت حائز اهمیت بسیار است.

فرآیند تصمیم گیری

اگرچه هر یک از مدیران ، تصمیماتن خود را به گونه ای نسبتا متفاوت اتخاذ می کنند، اما اغلب آنان در مورد مراحل زیر در فرآیند تصمیم گیری توافق دارند :

  • تعریف مسئله
  • شناسایی راه حل ها
  • گردآوری اطلاعات مربوط
  • تصمیم گیری

تعریف مسئله مهمترین مرحله در فرآیند تصمیم گیری، تعریف مسئله است زیرا کلیه فعالیت های بعدی این فرآیند به این مرحله بستگی دارد . چنانچه مدیران درک روشنی از مسئله در دست بررسی نداشته باشند ممکن است وقت و منابع مالی زیادی را صرف شناسایی راه حل ها و گردآوری اطلاعاتی کنند که کمک موثری به حل مسئله ننماید. چون تعریف نادرست مسئله باعث اتلاف وقت و منابع می شود، بنابراین تصمیم گیرندگان نباید برای شروع مرحله شناسایی راه حل ها شتاب کنند. تعریف مسائل پیچیده مستلزم بررسی وقت دقیق و صرف وقت کافی است.

شناسایی راه حل ها هنگامی که مسئله تعریف شد، این سوال مطرح می شود که چگونه باید آن را حل کرد؟ برای حل مسایل معمولا بیش از یک راه ممکن وجود دارد. در مرحله شناسایی راه حل ها ، مدیران می توانند از قوه ابتکار و خلاقیت خود استفاده کنند. در این مرحله، نیازی به رعایت احتیاط نیست زیرا در مراحل بعدی نیز راه حل شناسایی شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

گردآوری اطلاعات مربوط مدیران برای تسهیل تصمیم گیری ممکن است به اطلاعات متنوعی نیاز داشته باشند. برخی از این اطلاعات ممکن است ذهنی، برخی دیگر عینی، قسمتی درون سازمانی و قسمتی دیگر برون سازمانی باشد. به همین ترتیب، برخی از اطلاعات ممکن است بر مبنای قیمت ها و رویدادهای گذشته و بعضی دیگر بر پایه انتظارات مدیران از قیمت ها و رویدادهای آینده باشد.

اطلاعات صرف نظر از ماهیت، باید به موضوع مورد نظر مربوط باشد. در این عصر که به دلیل کاربرد وسیع کامپیوتر، مدیران با توده ای از ارقام و اطلاعات مواجه هستند، تفکیک اطلاعات مربوط به مسئله در دست بررسی از اطلاعات نامربوط حائز اهمیت زیادی است.

تصمیم گیری در بدو امر به نظر می رسد که با تعریف مسئله ، شناسایی راه حل ها و گردآوری اطلاعات مربوط، تصمیم گیری آسان باشد اما در مسائل واقعی به ویژه مسائل پیچیده، به ندرت چنین نظری درست است. در فرآیند تصمیم گیری غالبا یک متغیر به تنهایی نسبت به سایر متغیر ها یا عوامل برتری ندارد بلکه چندین ضابطه تصمیم گیری با یکدیگر تعامل دارند. تصمیم گیری نهایی معمولا به مدل تصمیم گیری انتخابی بستگی دارد. مدل تصمیم گیری معمولا توصیف رویه ای است که بر اساس آن اتخاذ تصمیم می شود. مدل های تصمیم گیری می تواند ساده یا پیچیده باشد. اما صرف نظر از سادگی یا پیچیدگی، بکارگیری این مدل ها، بر بالا بردن کیفیت تصمیمات اثر می گذارد. کیفیت تصمیمات نیز به نوبه خود بر دستاوردهای سازمان در راستای هدف های تعیین شده موثر است.

هدف-های-حسابداری-مدیریت-و-تامین-اطلاعات-برای-مدیریت2

 

ویژگی های اطلاعات حسابداری مدیریت
  • مربوط بودن
  • به موقع بودن
  • صحیح بودن

مربوط بودن یکی از ویژگی های با اهمیت اطلاعات حسابداری مدیریت ، مربوط بودن است یعنی این اطلاعات باید با مسئله یا تصمیم در دست بررسی مرتبط باشد. اگرچه این ویژگی در اطلاعات حسابداری مالی نیز مطرح است اما در تهیه اطلاعات حسابداری مدیریت بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد.

به موقع بودن اطلاعات حسابداری مدیریت باید به هنگام تهیه شود و به موقع در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد زیرا با گذشت زمان ممکن است ارزش اطلاعات از دست برود. به موقع بودن اطلاعات حسابداری مدیریت از این لحاظ اهمیت دارد که این اطلاعات غالبا برای کنترل عملیات روزمره بکار گرفته می شود. حتی ممکن است در برخی موارد، دسترسی به موقع به اطلاعات تقریبی به مراتب بهتر از دریافت دیرتر اطلاعات دقیق باشد.

صحیح بودن اطلاعات حسابداری مدیریت باید صحیح باشد زیرا به موقع ترین اطلاعات در صورت صحیح نبودن، ارزش چندانی ندارد. مثلا، برآورد نادرست مطالبات مشکوک الوصول ممکن است مدیران را در تصمیم گیری در مورد سیاست های اعتباری گمراه سازد. بنابراین، صحیح بودن، یک پیش شرط با اهمیت برای اطلاعات مربوط و به موقع حسابداری مدیریت است .

,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست