حساب جاری شرکا چیست؟

شریک های تجاری، دارای یک حساب جاری مشترک می باشند که اگر این حساب در طول چند سال در گردش باشد و توسط سهامداران شارژ گردد، می توان گفت که این گردش حساب با افزایش تورم رو به رو می باشد.
این افزایش تورم به این معنی است که شرکت مورد نظر، در طی دوره های مختلف، با کمبود نقد ینگی مواجه شده است و به همین دلیل نیاز به شارژ توسط سهامداران دارد.

حساب جاری شرکا


حساب جاری شرکا :
حساب جاری شرکا، به حسابی گفته می شود که تنها برای دریافت ها و پرداخت های شرکای شرکت و سهامداران مورد استفاده قرار می گیرد.
این حساب، تبادل مالی بین شرکت و شرکا را برای حسابدار روشن می سازد که در سر فصل حسابداری، سمت راست ترازنامه و در قسمت بدهی های جاری می باشد.


علت وجود تورم در حساب جاری شرکا :
زمانی که گردش حساب جاری شرکا در شرکت زیاد گردد، افزایش تورم رخ می دهد. در برخی مواقع، شرکت ها برای کتمان بخشی از عایدات خود که باعث ورود و خروج نقدینگی می شوند، از این حساب استفاده می کنند.
گردش بالا و ایجاد تورم در حساب جاری شرکا، باعث ایجاد سوال می شود برای همین می توان گفت این حساب باید با تجزیه و تحلیل زیادی، هماهنگ با سایر حساب های شرکت، مورد رسیدگی حسابرس و ممیزان مالیاتی قرار می گیرد.


تاثیر حسابدار و مدیر مالی :
برخی مواقع، مدیر مالی و حسابدار شرکت، بدون توجه و با سهل انگاری باعث می شوند که به منظور تنظیم سریع تر دفاتر، برداشت و واریز های نامشخصی را بدون پیگیری دلیل و بدون وجود مدارک کافی، به حساب جاری شرکا ثبت کنند.
این کار باعث می گردد که حساسیت ممیز مالیاتی نسبت به این ثبت بالا رود و در نتیجه مالیات بیشتری نسبت به واقعیت، برای شرکت در نظر گرفته شود.

حساب جاری شرکا


نگرش اداره مالیات :
بر اساس صورت جلسه هیات عمومی شورای عالی مالیاتی که در تاریخ 1393/06/03 تصویب شده است، با توجه به تفکیک شخصیت شرکت و صاحبان سهام و در نظر گرفتن این که افزایش حقوق صاحبان سهام به عنوان درآمد محسوب می گردد، می توان گفت که تقبل زیان شرکت توسط سهامداران آن و تهاتر آن از حساب جاری شرکا حساب می گردد و سپس در صورت سود و زیان به عنوان درآمد شناسایی می شود.
این موضوع باعث می شود که مبالغ بسیار بالایی که برای جاری شرکا استفاده می شود و حتی گردش این حساب، با اقلام ثبت شده در ترازنامه هم خوانی نداشته باشد و دارای اختلاف قابل توجهی باشد.
زمانی که به حساب ها توسط ممیزان مالیاتی رسیدگی می شود، ممیزان گردش حساب جاری شرکا را به چشم درآمد و فروش نگاه می کنند و در مواردی که اسناد و مدارک کافی برای این گردش حساب موجود نباشد، مبالغ گردش حساب جاری شرکا، به درآمد سال مذکور اضافه می گردد.
این اتفاق باعث می شود که درآمد مشمول مالیات بیشتر از حد واقعی نشان داده شود و در نهایت باعث می شود که مالیات بیشتری برای شرکت در نظر گرفته شود.


چند نمونه از اسناد حسابداری :
هنگام دریافت پول از سهامدار:
مثال: واریزی توسط آقای کریمی به حساب بانک ملی شرکت
• بانک ریالی / بانک ملی ۰۰۰/۰۰۰
جاری شرکا / آقای کریمی ۰۰۰/۰۰۰
هنگام پرداخت پول به سهامدار:
پرداخت به آقای کریمی از حساب بانک ملی شرکت مثال :
• جاری شرکا / آقای کریمی ۰۰۰/۰۰۰
بانک ریالی / بانک ملی ۰۰۰/۰۰۰


ثبت های غیر مجاز با حساب جاری شرکا :
از حساب جاری شرکا نباید در راستای فعالیت هایی مانند وصول مطالبات، پرداخت بدهی ها و همچنین انجام هزینه ها استفاده کرد.
به عبارت دیگر ثبت های زیر از طریق جاری شرکا غیر مجاز می باشد :
• هزینه ها ۰۰۰/۰۰۰
جاری شرکا ۰۰۰/۰۰۰
• خرید ۰۰۰/۰۰۰
جاری شرکا ۰۰۰/۰۰۰
• جاری شرکا ۰۰۰/۰۰۰
حساب های دریافتی ۰۰۰/۰۰۰
• حساب پرداختی ۰۰۰/۰۰۰
جاری شرکا ۰۰۰/۰۰۰

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست