آشنایی با 8نوع حسابداری به طور مفصل

احتمالا تا به‌ حال نمی‌ دانستید که 8 نوع متفاوت حسابداری وجود دارد و حتما الان هم فکر می‌ کنید که در هر حال حسابداری فقط حسابداری است و انواع ندارد؟! اما در واقعیت این طور نیست برای اینکه حرفه حسابداری در بازار کار، تنوع زیادی دارد که هر یک اصطلاحات، سیستم و قوانین مربوط به خود را دارد. با وجودی که همه آن‌ها زیر چتر حسابداری قرار می‌گیرند اما هدف و کاربرد متفاوتی دارند. اما با وجود اینکه همه این حرفه ها زیر دسته حسابداری هستند، همه‌ آنها را به اسم حسابداری می شناسند.

بر خلاف باور عمومی، حسابدارها فقط اظهارنامه مالیاتی پر نمی ‌کنند بلکه می ‌توانند جرایم درجه‌یک مالی را هم شناسایی کنند، کسب ‌و کارها را حسابرسی کنند یا فقط با دولت کار کنند و شاید هم در محیط کارخانه فعالیت کنند!

حسابدارها می‌توانند حسابدار رسمی یا CPA باشند یا در کسب و کارهای کوچک و بزرگ دفاتر مالی را ثبت کنند و دوره‌ های مالی را ببندند. البته می‌توانند برای سازمان‌های غیرانتفاعی هم کار کنند و حتی یک شرکت مشاوره خدمات مالی داشته باشند.

هر یک از این سمت‌ ها و نقش‌ ها تابع یک مجموعه اصول و استانداردهای حسابداری متفاوت است که تفاوت زیادی در حجم وظایف و خدمات ایجاد می ‌کند.

انواع حسابداری

  • حسابداری عمومی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری دولتی
  • حسابرسی
  • حسابداری مالی
  • حسابداری حقوقی
  • حسابداری بهای تمام شده

و حالا به توضیح درباره تک تک انواع حسابداری می پردازیم.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی به مشاغلی گفته می شود که مشاوره حسابداری را بر اساس نیاز مشتری ارائه می دهند. حسابداری های عمومی می توانند در قسمت حسابرسی کار کنند ، در اظهارنامه مالیاتی کمک کنند ، در مورد روش های متناسب با نصب فن آوری یا برنامه های رایانه ای مشورت کنند و مشاوره حقوقی ارائه دهند.

حسابداری عمومی در موسسات خدمات مالی انجام می‌ شود که خدمات حسابداری به انواع مشتری ارائه می ‌دهند که شامل کسب و کارهای خدماتی، تولیدی، فروشگاهی، غیرانتفاعی، دولتی و اشخاص حقیقی است.

حرفه حسابداری عمومی روی حسابرسی، مشاوره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مشاوره و آنالیز صورت‌های مالی تمرکز می‌ کند اما شرکت‌ های خدمات مالی می‌ توانند در مورد استراتژی کسب‌ و کار، تلفیق، خرید و سیستم داخلی حسابداری هم مشاوره دهند. این شرکت‌ ها خدمات ثبت دفاتر، حسابداری مدیریت و تهیه صورت حقوق و دستمزد هم ارائه می‌دهند و در مورد انتخاب و تنظیم نرم ‌افزارهای حسابداری هم کمک فراوانی می ‌کنند.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت در همه دنیا استفاده می‌شود تا برای مدیر کسب‌وکار اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری را فراهم کند. حسابداری مدیریت، اسناد حسابداری ، نظارت و کمک به برنامه ریزی مالی یک سازمان را انجام می دهد. مستندات حسابداران مدیریتی معمولاً برای ذینفعان داخلی است تا عموم. یک حسابدار مدیریت باید در انتقال اطلاعات احتیاط کند تا اطلاعات شرکت در امان باشد. حسابدار مدیریت با مدیران خود در جهت تجزیه و تحلیل و ایجاد بودجه برای تأمین نیازهای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان همکاری می کند.

اطلاعات حسابداری مدیریت در داخل سازمان به‌صورت انحصاری به اشتراک گذاشته می‌شود که در تناقض با حسابداری مالی است که برای اطلاع سانی عملکرد شرکت به سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و موسسات مالی برای یک دوره زمانی مشخص طراحی شده است.

علاوه بر این، حسابداری مدیریت آینده‌نگر است و راه‌هایی را جستجو می‌کند تا بازده کسب‌وکار را افزایش دهد و درعین‌حال مدیریت را با ابزارها و منابع لازم تامین کند تا قوانین و ساختارهای قوی‌تری بسازد.

انواع متداول حسابداری مدیریت:

  • مدیریت استراتژی
  • مدیریت عملکرد
  • مدیریت ریسک

با توجه به شرایط و اطلاعات موردنیاز، هر سه نوع حسابداری مدیریت ممکن است به‌صورت هم‌زمان استفاده شوند یا شاید مدیر تصمیم بگیرد که فقط یک یا دو متد را استفاده کند

گزارش‌های متداول حسابداری مالی: ترازنامه / صورت سود و زیان / صورت جریان وجه نقد

گزارش‌های متداول حسابداری مدیریت: عملکرد مالی به تفکیک واحدهای شرکت / موجودی کالا / بهای تمام شده کالای فروش رفته به تفکیک هر کالا

گزارش‌های حسابداری مدیریت تمرکز داخلی دارند اما صورت‌های مالی روی عملکرد شرکت تمرکز می‌کنند که به سرمایه‌گذاران خارج از شرکت ارائه می‌شوند.

حسابداری مدیریت

حسابداری مالیاتی

حسابداران مالیاتی به کسب و کارها کمک می کنند تا هر ساله هنگام ارائه پرونده ، از کد مالیات سالانه پیروی کنند. آنها همچنین به شرکت ها در برنامه ریزی برای اظهارنامه های مالیاتی آینده کمک می کنند ، مانند اجتناب از برخی از بارهای مالیاتی و درک پیامدهای تصمیمات خاص مالیاتی. معمولاً سازمانهای بزرگ یک حسابدار مالیاتی استخدام می کنند تا از پیچیدگی سوابق مالی استفاده کند.

بر خلاف سایر انواع حسابداری که توسط انجمن حسابداران رسمی سازمان‌دهی می‌شوند، حسابداری مالیاتی زیر نظر سازمان دارایی است که برای یکنواخت سازی قوانین مالیات در همه کسب و کارها طراحی شده است که شامل سازمان‌های غیرانتفاعی و اشخاص حقیقی هم هست.

حسابداری مالیاتی برای محاسبه دقیق مالیات پرداختنی، کاهش بدهی مالیاتی، پر کردن اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک لازم در زمان ممیزی استفاده می‌شود. این روند برای همه اشخاص حقیقی، کسب و کارها و سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی لازم است. علاوه بر آماده‌سازی اظهارنامه مالیاتی، این نوع حسابداری می‌تواند برای برنامه‌ریزی مالیات هم استفاده شود که کمک می‌کند اشخاص حقیقی و حقوقی یک استراتژی مالیاتی تنظیم کنند تا مالیات پرداختنی خود را کاهش دهند.

حرفه حسابداری مالیاتی به حسابدارهایی احتیاج دارد که با انواع قوانین مالیاتی که ممکن است تغییر کنند، آشنا هستند. حسابدارهای مالیاتی با اشخاص حقیقی و حقوقی کار می‌کنند تا دقت محاسبات را در اظهارنامه مالیاتی تضمین کنند.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی

حسابداران دولت برنامه ریزی مالی و تخصیص منابع را به ادارات درون دولت، منطقه ، استان ها را مدیریت می کنند. این نوع حسابداری دارای استانداردهایی است که باید مطابق با استانداردهای حسابداری دولتی (GASB) باشد که مسئول توسعه روش های حسابداری سازگار برای دولت های محلی و ایالتی است. آنها همچنین بودجه دولت را رصد می کنند و بودجه را به طور مناسب تخصیص می دهند.

بر خلاف حسابداری مالی که تحت استانداردهای حسابداری انجام می‌شود، حسابداری دولتی توسط استانداردهای حسابداری دولتی مدیریت می‌شود که اصول ردیابی و گزارش دهی را در همه سطوح دولت تعیین می‌کند.

تفاوت اصلی بین حسابداری مالی و دولتی این است که اشخاص حقوقی دولتی از حساب‌های مستقلی برای کنترل درآمدها و هزینه‌ها استفاده می‌کنند؛ مثلا، اگر یک استان یک پروژه راه‌سازی اجرا کند همه درآمد و هزینه مربوط به این پروژه در یک حساب جداگانه نگهداری می‌شود. این متد ثبت و ردیابی برای کنترل دقیق بودجه کشور ضروری است تا مشخص شود که هر حساب یا پروژه چگونه عمل کرده است و پول مردم چگونه خرج می‌شود.

5 نوع حساب دولتی

  • حساب مستقل عمومی
  • حساب مستقل وجوه دریافتی بابت خدمات خاص
  • حساب مستقل درآمدهای اختصاصی
  • حساب مستقل پروژه‌های عمرانی
  • حساب مستقل تامین مالی و بازپرداخت دیون بلندمدت

هر یک از حساب‌های مستقل، یک واحد مالی جداگانه محسوب می‌شود که کلیه منابع و مصارف هدف قرارداده شده برای حساب را ثبت می‌کند و به صورت جداگانه هم حسابرسی می‌شود تا یگ گزارش کامل در مورد نحوه مصرف بودجه و باقیمانده آن ارائه شود. داده حسابداری دولتی معمولا در اختیار عموم قرار می‌گیرد درحالی‌که برخی از انواع حسابداری مانند حسابداری مدیریت، داده را انحصارا برای داخل سازمان تهیه می‌کنند.

حسابرسی

حسابرسی

در حالی که حسابداری شامل ردیابی، ثبت و گزارش کلی فعالیت های مالی یک کسب و کار است ، حسابرسی برای ارائه تجزیه و تحلیل مستقل همان فعالیت مالی طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که یک کسب و کار تراکنش های خود را طبق قوانین و استانداردهای قابل قبول اعمال می کند. همه حسابرسان مالی حسابدار هستند اما همه حسابدارها، حسابرس نیستند.

حسابرسی به چند بخش تقسیم می شود:

حسابرسی رعایت

قوانین و روند استفاده شده توسط یک کسب‌وکار یا یک واحد داخلی از سازمان را بررسی می‌کند تا تبعیت از استانداردهای حسابداری تعیین شده توسط مدیریت یا قانون را تایید کند و اکثر مواقع توسط حسابرسان استخدامی سازمان انجام می‌شود.

حسابرسی صورت‌های مالی

مهمول ترین نوع حسابرسی است که صحت صورت‌های مالی را بررسی می‌کند.

حسابرسی عملیاتی

روندها و متدهای عملیاتی کل سازمان را از نظر بازده عملیاتی و مالی بررسی و بهینه سازی می‌کند و معمولا بخشی از خدمات مشاوره مدیریت است.

حسابداری مالی

حسابداری مالی

کار اصلی حرفه حسابداری مالی ردیابی ، ثبت و در نهایت گزارش در مورد معاملات مالی با تهیه صورت های مالی است.

همه این امور باید با رعایت استانداردهای حسابداری یا GAAP انجام شوند که توسط انجمن حسابداران رسمی تنظیم می‌شوند تا یک روند یکنواخت گزارش دهی در همه کسب و کارها رعایت شود. البته این استانداردهای حسابداری در کشورهای مختلف با هم فرق دارند اما سیستم اصلی، سیستم حسابداری دوطرفه است و اصول اولیه هم تقریبا یکسان هستند. تفاوت عمده حسابداری کشورها در قوانین مالیاتی و حقوقی است.

حسابداری مالی همیشه به عملکرد گذشته نگاه می کند و مانند حسابداری مدیریت به نظر نمی رسد. حسابداری مالی همیشه به عملکرد گذشته نگاه می‌کند و مانند حسابداری مدیریتی رو به آینده نیست. در عوض ، حسابداری مالی در قالب صورتهای مالی ، نگاه دقیق به عملکرد مشاغل در یک بازه زمانی مشخص ارائه می دهد. اظهارات تکمیل شده در اختیار ذینفعان خارجی مانند سرمایه گذاران و موسسات مالی قرار می گیرد.

این عمل باید با استفاده از دستورالعمل های استاندارد موجود در قوانین اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) انجام شود. این قوانین توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) تنظیم شده و به منظور ایجاد ثبات در فرآیند گزارش دهی طراحی شده اند.

حسابداری مالی دو نوع دارد: حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی. در هر دو روش برای ثبت دقیق معاملات مالی از سیستم حسابداری دوطرفه استفاده می شود. در حالی که مشاغل بسیار کوچک به طور مکرر از حسابداری نقدی استفاده می کنند ، همه مشاغل بزرگتر و همچنین مشاغل تجاری عمومی ملزم به استفاده از حسابداری تعهدی هستند.

تفاوت حسابداری نقدی و تعهدی در وقوع تراکنش نقدی است که یعنی در متد تعهدی، وقوع تعهد دریافتنی یا پرداختنی نیاز به ثبت و گزارش حسابداری دارد حتی اگر وجه نقدی هنوز رد و بدل نشده باشد.

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی ترکیبی بی نظیر از روشهای حسابداری ، حسابرسی و تحقیق می باشد. حسابداری حقوقی برای بررسی فعالیت های مالی افراد و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. این حرفه اغلب توسط بانک ها ، ادارات پلیس ، وکلا و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد ، معاملات مالی را بررسی می کند و بعداً در یک گزارش کامل گزاش ها را ارائه می دهد.

حسابداری حقوقی با استفاده از تکنیک های جمع آوری و آماده سازی داده ها ، تجزیه و تحلیل داده ها و روش های گزارشگری ، اغلب در موارد کلاهبرداری و اختلاس مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، حسابدارهای حقوقی ممکن است برای ایجاد یا اصلاح داده مالی فراخوانده شوند و در دادگاه حاضر شوند تا مشاهدات خود را گزارش کنند.

حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده یک شاخه حساس است که بهای تمام شده محصولات و خدمات کسب‌وکار را محاسبه می‌کند که معمولا به‌صورت داخل سازمانی در کارخانه‌ها استفاده می‌شود اما می‌تواند در کسب و کارهای خدماتی هم استفاده شود. حسابداری بهای تمام شده معمولاً در محیط تولید مورد استفاده قرار می گیرد ، اگرچه می تواند برای مشاغل خدماتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

حسابداری بهای تمام شده به هزینه های ثابت و متغیر که یک کسب و کار از جمله مواد ، نیروی کار ، سربار ، هزینه های نگهداری و تولید متحمل می شود ، نگاه می کند و در نهایت اطلاعات مهمی از قبیل نقاط سربه سر را به مدیریت می دهد.

اکثر مشاغل از یک سیستم استاندارد هزینه یابی استفاده می کنند که متوسط هزینه را به تولید محصول اختصاص می دهد ، اگرچه می توان از روش های دیگر هزینه یابی نیز استفاده کرد. محاسبه هزینه‌های تولید به مدیریت کمک می‌کند تا نقطه سربه‌سر را مشخص کند که بیانگر تساوی هزینه‌ها و درآمد است و درواقع نقطه‌ای است که سود پس از آن حاصل می‌شود.

حسابداری بهای تمام شده نوعی از حسابداری مدیریت است که روی آینده تمرکز می‌کند و اصولا برای کمک به روند تصمیم‌گیری مدیران استفاده می‌شود به‌جای اینکه مانند حسابداری مالی عملکرد گذشته را گزارش کند.

اشتراک هشت نوع حسابداری

فارغ از اینکه انواع حسابداری توسط استانداردهای حسابداری کنترل می‌شوند یا تابع قوانین دولتی و یا مالیاتی هستند، یک نقطه مشترک بین همه آن‌ها وجود دارد که «تمرکز روی اعداد و ارقام و سند و مدرک» است.

یعنی فرقی نمی‌کند که حسابدار فقط یک فاکتور می‌نویسد یا در دادگاه برای شهادت حاضر می‌شود و یا صورت‌های مالی یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیا را تهیه می‌کند، نتیجه نهایی باید همیشه بر اساس اعداد و ارقام واقعی گزارش شود. البته از برآورد هم در گزارش‌های مدیریتی استفاده می‌شود که برای برنامه‌ریزی و بودجه است اما آن‌ها هم در نهایت بر اساس داده تاریخی واقعی محاسبه شده‌اند.

حرفه حسابداری با همه انواعش، علمی است که پایه و اساس هر کسب‌وکاری را می‌سازد حتی اگر کسب‌وکار غیرانتفاعی باشد و با هدف سود مالی ایجاد نشده باشد. هشت نوع متفاوت حسابداری ماهیت مشترکی دارند اما از دیدگاه، متدها و ابزارهای متفاوت استفاده می‌کنند تا جنبه متفاوتی از فعالیت‌های مالی یک شخص حقیقی و حقوقی را نشان دهند و اهداف متفاوتی را محقق کنند.

,

Related Posts

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست